Google endrer utseendet i søkeresultatet – hva innebærer det for SEO?

2

Publisert 26 februar 2016, 09:02 av Viva Media

forrige blogginnlegg skrev vi om Googles oppdatering som innebærer at tekstannonsene i høyrespalten fjernes. I dette innlegget ser vi nærmere på hva endringen innebærer og hvilken effekt den har for markedsføring på Google.

Det er ingen nyhet at Google gjør endringer i søkeresultatet – dette skjer hele tiden. Det bør imidlertid påpekes at dette er en av de største visuelle endringene som har funnet sted på en stund. Sist Google foretok en stor endring, var da de reduserte det organiske resultatet fra ti til syv resultater på den første siden ved konkurransekraftige søkeord.


Oppdateringen berører bare søk utført på desktop. Utseendet for Googles søkeresultat blir dermed enda mer plattformsavhengig. Dette kan også tyde på at trafikken fra desktop kan påvirkes i Google Analytics-rapporten. Tekstannonser som havner under posisjon fire, kan få en redusert CTR (Click-through rate) sammenlignet med før, i og med at annonsene havner nederst på søkeresultatsiden. Google shopping-annonsene blir værende, men de kommer nå enda høyere opp. Det er interessant å merke seg at Google shopping vil bli en stadig viktigere kanal i fremtiden, siden den får en større eksponeringsplass i søkeresultatet.

 

5 punkter om endringene i Googles nye søkeresultat:

  • Det totale antallet tekstannonser minsker fra så mange som ti til maksimalt syv.
  • Tekstannonsene i høyrespalten sløyfes helt ved kommersielle søk.
  • Google kommer til å vise fire annonser  i toppresultatet, sammenlignet med tre tidligere.
  • Tre tekstannonser vises i bunnen av det organiske resultatet.
  • Google shopping-annonser blir værende.

Oppdateringen vil rulles ut globalt.

google-serp-fyra-annonser

Skjermbilde av Googles nye resultatside (serp)

 

Vil markedsføring på søkemotorer (SEM) bli dyrere nå?

Det er for tidlig å si. Mange spår at færre annonseplasser vil medføre høyere klikkpriser på grunn av tilbud og etterspørsel. Spørsmålet er om annonsørene vil være villige til å by det samme for annonser som ligger lengst ned i søkeresultatet sammenlignet med annonser som tidligere fantes til høyre for søkeresultatet. Det som er viktig å tenke på, er å gjøre justeringer i budnivåene sine når man anvender seg av strategier der man bare byr på posisjoner. Ifølge vår egen analyse av over tusen AdWords-kontoer, står annonser på høyresiden og under det organiske resultatet for bare 12 % av alle klikk. Dette betyr at Googles endring bare påvirker 12 % av alle klikk. Siden tekstannonser under den organiske listen ikke forsvinner, er det til og med mindre enn de 12 % klikk som berøres av endringen.

 

Påvirker dette SEO-arbeidet?

Endringen betyr ikke at den organiske trafikken automatisk daler som en følge av introduksjonen av en fjerde toppannonse. Dette siden det faktisk samtidig forsvinner annonser i høyrespalten, hvilket frigjør mer plass enn tidligere. Søkemotoroptimaliseringen vil fortsatt være viktig, om ikke enda viktigere.

For å kunne konkurrere om de fire annonseplassene er det alfa og omega å ha optimale landingssider for å få et høyt kvalitetsresultat i Adwords.

Mer Viva i innboksen din!