Google lanserer en stor oppdatering av det lokale søkeresultatet

1

Publisert 10 desember 2019, 12:12 av Joachim Almeke

Google har bekreftet en oppdatering som påvirker det lokale søkeresultatet. Google har ikke angitt i hvilken grad det vil bli påvirket, selv om det er bekreftet at det er en global lansering i alle land og på alle språk. Oppdateringen har pågått helt siden begynnelsen av november, ifølge en tweet fra Google.

Den nye med søkeoppdateringen er at Google nå bruker et nøytralt nettverk for det lokale søkeresultatet. En enkel forklaring på hva et nøytralt nettverk er, er at man kan se det som en stor supersynonym-database. Noe som betyr at Google vil forstå det implisitte i søket (betydningen bak spørsmålet) og matche det til de mest relevante lokale bedriftene i resultatet – selv om det aktuelle søkeordet ikke spesifikt inneholder firmanavnet eller beskrivelsen av bedriften.

Med andre ord kan bedrifter nå dukke opp i søk som de ikke ville ha vistes i før denne oppdateringen av søkeresultatet. Det kan forstås som at Google vil gjøre det lettere for brukerne ved å forstå «språket» (natural language) bedre ved søk. I begynnelsen av november i år rullet Google ut BERT (som står for Bidirectional Encoder Representations from Transformers), som også er et nøytralt nettverk, for å forstå og presentere «personifiserte» søkeresultater. Det virker som om oppdateringen for det lokale søket nå får samme teknikk og funksjon som BERT-oppdateringen, om man leser mellom linjene i tweeten.

Mer Viva i innboksen din!