Googles støtte til bedrifter – får du bidraget?

2

Publisert 07 juli 2020, 12:07 av

Vi står alle overfor nye og unike utfordringer under den pågående pandemien. Mange bedriftseiere befinner seg i en svært vanskelig økonomisk situasjon. Samtidig kan vi se at andre, ikke sjelden nettforhandlere, i stedet opplever rekordomsetning. For mange bedrifter skjer det samtidig store forandringer, ikke bare når det gjelder arbeidsmåte og daglige rutiner, men også innen den digitale markedsføringen.

Google kunngjorde tidligere i vår at de har besluttet å donere 800 millioner dollar, drøye 7,5 milliarder NOK, for å hjelpe til med på bekjempe skadene som covid-19 har forårsaket. Av disse pengene går 340 millioner dollar, 3,2 milliarder NOK, til små og mellomstore bedrifter som er kunder hos Google. 

 

Tidligere i uken begynte de første e-postene å rulle inn hos undertegnede at flere av Viva Medias kunder som oppfyller Googles krav for økonomisk støtte, nå har fått en sum satt inn på sin Ads-konto. Pengene kan brukes i Ads fram til den 31. desember 2020, etter det brenner eventuelle resterende beløp inne. 

 

Hvilke krav stilles for å ta del i den økonomiske støtten fra Google?

 

Ifølge Google er det «små og mellomstore bedrifter i hele verden som har hatt utgifter i en Google Ads-konto under ti av tolv måneder i 2019 og i løpet av januar og/eller februar i år.” Kvalifiserte kunder kan enten annonsere direkte hos Google, eller Google-partnere som oss her i Viva. En annen del av kvalifikasjonen er at du må følge samtlige av Googles annonseringspolicyer. For å få bidraget trenger du ikke sende inn noen søknad. Google tar seg av prosessen automatisk, og om du får rett til kompensasjon, vil Google meddele deg om det når du er inne på Ads-kontoen din. 

 

Hva bør man tenke på når man annonserer på Google under pandemien?

 

I midten av juni publiserte Google nye policyer for annonsering. Blant annet begrenset Google annonser om salg av for eksempel masker som kan vara avgjørende for helsepersonell. Pass på å holde deg oppdatert på Googles siste policyer for covid-19. 

 

I annonseringen din bør du tenke over hvilke ord du bruker og hvilke følelser du formidler. Google anbefaler att du unngår ord som «vern», «kontroll», «forebyggende» og «virus», da de kan ha flere betydninger. 

 

Dersom du tilbyr særskilte tjenester, som for eksempel varehenting utenfor butikken din eller hjemmelevering, se til at det står i annonsene dine. Kontroller at informasjon om beregnede leveringstider og så videre stemmer. 

 

Pass også på at alle annonsetilleggene dine er oppdaterte og relevante. Samtaletillegg kan for eksempel bli viktigere enn noensinne om kundene dine vil kunne ringe deg i stedet for å besøke butikken din. 

 

Det finnes selvsagt en rekke andre måter å tilpasse Google-annonseringen din på under pandemien. Ta gjerne kontakt med oss om du vil vite mer om hvordan du bør tenke når det gjelder annonsehåndtering under covid-19.

Mer Viva i innboksen din!