Hev Quality Scoren din

2

Publisert 08 mai 2020, 11:05 av Jonathan Öster

Hva er det egentlig som avgjør om en annonse er god nok til å vises i Googles søkeresultat blant alle konkurrentene, og på hvilken plass den skal vises og hvor mye hvert klikk skal koste? For Google handler alt om relevans, da man hele tiden etterstreber å gi brukerne akkurat det de søker etter. For å avgjøre hva som skal vises først i det betalte søket bruker Google «Quality Score», sammen med hvor mange kroner du byr. Om du for eksempel har en veldig lav Quality Score, medfører dette at du må by mye høyere for at annonsene dine skal vises for potensielle kunder.

Slik hever du QS

 

Det finner en rekke ukontrollerbare variabler i Google Ads, men noe du når til syvende og sist har kontroll over og kan iverksette tiltak for, er kvalitetsresultatet ditt, eller «Quality Score – QS», som det ofte kalles. Quality scoren din måles på en skala mellom 1-10, og baseres på den forventede klikkfrekvensen, annonsens relevans og brukeropplevelsen på destinasjonssiden (den siden annonsen lenker til). Du kan hele tiden enkelt se og følge med på kvalitetsresultatet i Ads-kontoen din. Et kvalitetsresultat på minst 7 er den anbefalte verdien og dette er som oftest tilstrekkelig. Å gå over 7 er selvsagt bra, men ikke alltid engang mulig, og kanskje heller ikke verdt den anstrengelsen og tiden som det eventuelt kreves.

 

Annonsene

 

Når du skal skrive annonser, er det viktig å prøve å få inn søkeordene dine i annonsetekstene. Om du bruker riktig søkeord i annonsene, forbereder du ikke bare rangeringen, men trekker også til deg potensielle kunders blikk, noe som igjen kan øke 

CTR-en (Click through rate – klikkfrekvens).

 

Destinasjonssideopplevelsen

 

Dette er en vurdering av hvor nyttig og relevant destinasjonssiden er for de som har klikket på annonsen. Denne faktoren baseres på hvordan «søketermen» man nettopp skrev inn i Google, ligner på den informasjonen som finnes på den siden man ble sendt til, og hvor lett det faktisk er å navigere seg når man er kommet frem dit. Dette er noe som iblant kan være den vanskeligste delen, da kunden kanskje ikke alltid har mulighet, tid eller penger til å bygge om/endre på nettstedet sitt, og kan til og med ha vansker med å forstå verdien av nettopp dette. Destinasjonssiden må inneholde en velskrevet og relevant tekst og må også være oppbygget med en god struktur. 


Med en god QS senker du ikke bare kostnadene dine per klikk, men det er også avgjørende hvor hen og hvor ofte annonsene dine vises. 

 

 

Kvalitetsresultatet har en viktig innvirkning på våre betalte søkeresultater og hvor mye vi må betale som annonsører for å få en viss annonserangering. Selv om kvalitetsresultat er en viktig del, bør det aldri være den avgjørende resultatindikatoren som avgjør den totale framgangen for Ads-kontoen din.

Mer Viva i innboksen din!