Hold styr på konkurrentenes Facebook-annonsering

1

Publisert 18 februar 2020, 11:02 av

Som markedsfører kan du lære seg mangt ved å være bevisst hvilken reklame og kommunikasjon du selv blir eksponert for. Aller helst finnes disse mulighetene innen digital annonsering. Hos Facebook arbeider de for tiden med å øke sin transparens på ulike vis.

På Facebook-plattformen kan du som bruker klikke på de tre prikkene lengst oppe i det høyre hjørnet og få frem en liten meny der det blant annet står: «Hvorfor ser jeg denne annonsen?»

Der kan du få frem hvorfor du får se visse typer av annonser i strømmen din. For eksempel oppgis det grunner som hvilke interesser som er registrert på kontoen din basert på tidligere samhandlinger samt språk og geografisk område som annonsøren har rettet annonsen mot. Det er ikke like transparent på Instagram, men du kan klikke på tilsvarende sted for å se mer info rundt segmenteringen av akkurat deg.

 

Facebook Ads Library

Noe som er minst like interessant, er at det er mulig å søke på alle mulige bedrifter og få opp deres betalte reklame, dvs. annonser som ikke vises i bedriftens organiske feed på Facebook og Instagram. Det kan du undersøke nærmere via verktøyet Ads Library.

På denne måten kan både bedrifter og privatpersoner se hvordan respektive bedrifter markedsfører seg på Facebook og Instagram. Hver annonse man finner igjen for søkeresultatet, tilsvarer en annonse mot en målgruppe. 

Et veldig effektivt verktøy for «benchmarking», få oversikt over omverdenen og finne inspirasjon til kommende kampanjer for din bedrift/organisasjon. Stjel med stolthet, eller hva?

 

 

Tekst: Alexander Johansson, spesialist innen sosiale medier. 

Mer Viva i innboksen din!