Holder din grafiske profil for 2021?

4

Publisert 30 april 2021, 11:04 av David Marklund

Din grafiske profil er en av de viktigste ressursene for merkevaren din. Men, er du sikker på at den holder for alle de nye kravene som de nye digitale kanalene stiller? For ikke altfor lenge siden var trykk, storformat og visittkort noen av de viktigste plasseringene for den grafiske profilen, men dette har endret seg radikalt, fremfor alt gjennom mindre skjermer og stadig flere digitale kanaler. Og utviklingen har ikke stoppet opp. Snarere tvert imot. Derfor gjør du klokt i å regelmessig gå igjennom og tilpasse din grafiske profil til de nye miljøene den skal finnes i. Det å bytte grafisk profil er et stort inngrep i merkevaren, men løpende tilpasninger er derimot nødvendige, og noe vi anbefaler på 3-5 års basis.

 

I sin reneste form inneholder en grafisk profil logo, farge og skrifttype. Logoen er symbolet på merkevaren din og skal representere dens personlighet og kjerneverdier. Fargene skal være godt tilpasset både trykk og digitale formater, og ha et tydelig hierarki for ulike typer plasseringer og bruksområder. Skrifttypene må være tydelige, om de er lisensierte eller spesialdesignet, og de må også finnes som webfonter. Men det er logoen som er viktigst, og også det produktet som det stilles størst krav til i digitale kanaler. 

 

Dersom merkevaren din trenger å utvikle en ny logo eller bare oppdatere den nåværende, er det viktig å tenke på følgende:

 

Skalerbarhet – For å gjøre logoen så tilpasningsdyktig som mulig, trenger man omtrent tre ulike versjoner. Et mindre ikon, en forkortelse av merkevarenavnet (dersom logoen er tekstbasert), og én med begge to i kombinasjon. Dette for å skape en tydelig gjenkjennelsesfaktor, men samtidig være tilpasset det miljøet den plasseres i. Både som et bitte lite ikon i en firkant eller sirkel på en mobiltelefon blant en rekke andre kontoer, samt en stor logo på en fasade. Akkurat de små formatene er nye krav som fremfor alt er kommet med fremveksten av sosiale medier. Her ser vi ofte kunder som strever med en aldeles for detaljert logo som kan bli utydelig i for eksempel en Instagram Story. 

 

Fargeversjoner – Ofte plasseres logoen på forskjellige bakgrunner, noe som også gjør det nødvendig med flere varianter. Derfor starter vi alltid med en primærfarge og en sekundær fargeskala, for å kunne kontrastere logoen mot bakgrunnen. Det kan handle om at den skal se bra ut på papirutskrift, på ulike fargebakgrunner, mønstre og bilder.

 

En tydelig tanke for ulike plasseringer – Selv om fordelene med en digitalt tilpasset logo i flere ulike formatversjoner er store, så finnes det også noen utfordringer man må ha i mente. Den viktigste er å ha en tydelig rød tråd i bruken av ulike versjoner. I designhåndbøkene våre spesifiserer vi alltid hvilken versjon av logoen som er gunstig for ulike overflater, slik at riktige versjoner brukes på riktige måte og på riktig sted. En grafisk profil skal framfor alt være anvendbar for både interne kommunikatorer og eksterne byråer. Og med økt bruk må rammene være tydelige.

 

Det viktigste å huske på i alt dette er at din grafiske profil er spydspissen for den visuelle fremtoningen til merkevaren din. Men det er ikke alt. Bak en logo ligger et stort kreativt arbeid, der mange andre komponenter jobber sammen for å bygge merkevaren, og hver del spiller sin viktige rolle. Ingenting som visualiserer merkevaren din, bør være der ved en tilfeldighet. Alt må skapes i harmoni med merkevarens personlighet og verdiene dine. Det at denne harmonien er på plass, er det viktigste. Da er du klar for også å se på de digitale tilpasningene vi snakket om ovenfor.

 

Vi nevnte tidligere at man bør gå gjennom sin grafiske profil på 3-5 års basis. Det kan høres mye ut for mange, men det viktigste å forstå her er at det er en stor forskjell på en oppdatering og en omarbeidelse. Volvos logo holder for eksempel samme grunnform som den gjorde i 1930, men den er blitt oppdatert flere ganger for å passe til nye formater og trender i formspråket. Og den er fortsatt i utvikling for nye kanaler og størrelser. De tilknyttede elementene som farger og skrifttyper har også gjennomgått flere hyppige endringer. Så en grafisk profil er noe som er og bør være i stadig utvikling.

 

Det viktigste å ta hensyn til er hvor godt den grafiske profilen din representerer merkevaren, og hvor innarbeidet den er hos målgruppen. Det kan være verdt en større forandring om målgruppen ikke har en sterk forbindelse med din nåværende logo. Men kanskje ikke om logoen din er sterkt koblet til deg. Her kan vi ta et eksempel for å vise at firmalogoen ikke alltid er det viktigste, selv om man instinktivt går ut ifra det. BOSCH har et svært veletablert merkevarenavn som ofte brukes som logo i typografien deres, men de har også en logo i form at et symbol. Til tross for at merkevaren er viden kjent, er symbolet ukjent for de fleste. Dette er et eksempel på når kjennskapen sitter i merkevarenavnet snarere enn i logoen, og i disse tilfellene kan logoen oppdateres uten større risiko hos kundene.

 

Avslutningsvis får du noen spørsmål som du som eier eller forvalter av merkevaren din stadig må stille deg selv:

 

  • Har merkevaren min en tydelig personlighet?
  • Representerer min grafiske profil den personligheten? 
  • Fungerer logoen min på alle digitale plattformer og størrelser?
  • Har jeg alle visuelle ressurser, som billedspråk og øvrig grafikk, på plass for å formidle merkevaren min?

 

Hvis du føler at det er tvil rundt noen av disse punktene, er det på tide å begynne å tenke over hva som kan være et passende tiltak for å fremtidssikre merkevaren din visuelt. Kanskje det er nødvendig med en ny grafisk profil? Eller kanskje en oppdatering? Kanskje det til og med er nødvendig å gjøre deg klar for en større innsats med å definere merkevarens personlighet og begynne å bygge enn ny visuell identitet fra bunnen av? Hva enn som er riktig for deg, er det å ta en titt på hvordan merkevaren din oppfattes, vel anvendt tid. 

 

Det er nemlig én ting som forener alle kundene dine, uavhengig av målgruppe: De er mennesker, og mennesker er først og fremst visuelle skapninger.

Mer Viva i innboksen din!