Hva blir viktig for markedsføringen i 2020?

4

Publisert 20 januar 2020, 12:01 av Josefine Bergman

Alexander Vucic har i en årrekke vært en viktig del av Vivas strategitilbud. Med Alex’ store interesse for menneskelige atferdsendringer og kunnskap innen moderne markedsføring kan han på beste vis se nye muligheter for vekst for våre kunders virksomheter. Både gjennom markedsføringsaktiviteter og ved å utvikle tilbudet slik at det blir optimalt for målgruppen. Her kan du lese om hans framtidsutsikter og tilbakeblikk på året som gikk. Dette er viktig innsikt du ikke vil gå glipp av.

Alex, hvordan ser du på 2020?

Jeg tror at man må begynne å fokusere mye mer på hvordan folk tenker og hvilken atferd det til slutt fører til. Altså i form av ytterligere fordypning i personifiseringen som tar neste steg og bli «hyperpersonifisering». Folk forventer seg å få stadig mer relevant innhold og særlig at budskapene som vises, skal tiltale dem i det øyeblikket og på den plattformen, noe som gjør at flere parametere må legges til. Her blir mengden informasjon om målgruppen avgjørende, noe som helt klart forverres tatt i betraktning Googles omveltende endring med opphør av tredjeparts informasjonskapsler. Selvsagt vil ny teknikk erstatte den måten å spore aktivitet online på. 

 

Ser du noen atferdsendringer hos forbrukerne som begynner å påvirke handelen?

Den største endringen som skjer nå, er at digitaliseringen i Sverige og Norge er i prinsipp fullt utviklet. Den inkluderer nå også eldre som i det siste året er blitt mer funksjonelt digitale med å betale regninger, vippse penger og til en viss grad handle på nettet. Dette skaper en helt ny målgruppe å kommunisere med på nettet, men der kommunikasjonen ofte må tilpasses deres atferd og evner. Dette er en målgruppe som man helt klart ikke skal undervurdere i form av fremtidig potensial. 

Så like mye som eldre blir mer modige når det gjelder å bevege seg i den digitale sfæren, blir de som lenge har oppholdt seg i cyberspace, stadig vanskeligere å imponere. Da er det lurt å gå tilbake til hvordan vi som mennesker tenker og fungerer. Atferd styrer og er sentral i all form for digital utvikling! Atferd endres over tid, og vi tar i bruk ny teknologi som faktisk forenkler eller skaper merverdi for oss. Her er det viktig å skape insentiver som driver en vilje til å samhandle med bedriften og dermed gi informasjon som ligger til grunn for din fremtidige personaliserte markedsføring. 

 

Ditt beste tips for å våge å ta i bruk ny teknologi?

Ta imot den tekniske forandringen, og se det som en positiv mulighet til å utvikle bedriftens virksomhet eller ditt eget private liv. Fordelene som ny teknologi kan medføre, er som oftest mer positive enn negative. Men husk å teste og evaluere fortløpende. Gir den nye teknologien deg flere ulemper og større omkostninger enn hva den på sikt skulle kunne innbringe, bør du avvikle den og ta til deg kunnskapen som en lærepenge for fremtidige investeringer i ny teknologi. Men det er også viktig å våge å prøve igjen! 

Mange ganger handler det også om å henge med i utviklingen.   Det kreves mot for å oppnå den fremgangen som en ny teknologi fører med seg!

 

Hva ser du vil skje innen netthandelen? 

Konkurransen om kundene som handler på nettet tilspisser seg.  Noe som gjør det uhyre viktig å ha hygienefaktorer som for eksempel fri frakt med ulike leveringsalternativ og flere betalingsmuligheter for kunden. Kan man for eksempel i nettbutikken din betale med PayPal og hente varene i en Instabox?

Bedrifter innen detaljhandel trenger nå mer enn noensinne å jobbe med å posisjonere merkevarens identitet sammenlignet med konkurrentene enda tydeligere for å oppnå kundelojalitet. Dette gjøres med et godt innhold (som tekst pluss bilde) og ved å prøve å skape anledninger til fysisk å samhandle med kunden i et ellers digitalt tilbud. Og husk: selg ikke ut merkevaren, som bare å jobbe med markedsføring fokusert på ytelse. Styrk og posisjoner merkevaren i stedet, noe som krever kontinuitet i markedsføringen. 

 

E-sport er et buzzword som har dukket opp det siste ordet? Hva tenker du om det? 

Det vokser enormt! Det har lenge vært stort, men nå blir det mer kommersielt, og ikke å se plattformer for e-sport som en potensiell plattform for markedsføring, er bare trangsynt. Det som har skjedd det siste året, er at det har blitt mer kjent for allmennheten, og gameånden har fått et helt annet stempel enn tidligere, som har fått interessen til å vokse med stormfart. 

Men ikke bare bruken av plattformene vokser, markedsføringen utformes og tilpasses etter målgruppens interesser, og annonsører for melkeprodukter og hudpleie driver med stadig mer aktiviteter der. Å samhandle med målgruppen gjennom gameification er også en verdifull aktivitet, om den er relevant for bedriften.

 

Hva er tipsene dine for å vinne slaget på Googles SERP?

Den tidligere så ettertraktede førsteplassen i SERP-en er ikke lenger hva den pleide å være, men er blitt erstattet av posisjon zero, det mest relevante av det mest relevante! For å havne der kreves det mer arbeid med markedsføringen som helhet, enn bare å oppdatere SEO og legge en god budgivningstaktikk for SEM. 

Her er det viktig å presentere relevant merverdi for kunden som får den til å klikke. Tilby informasjon i form av tekst og bilde som søkeren setter pris på tidlig i kjøpsprosessen, for eksempel «5 ting å tenke på ved kjøp av ny stekepanne», og samtidig skapes en relasjon til merkevaren din. Men først og fremst er det mye viktigere å jobbe med merkevarebyggende aktiviteter i andre annonseformater som gjør at søket kobles direkte til merkevaren din og fører forbrukeren inn på nettstedet ditt. 

 

Hva tar du med deg fra 2019 inn i det nye året? Er det noe du selv syns fremdeles har en høy verdi for en markedsfører?

Det vil fortsatt stilles høye krav til godt innhold i alle former for reklame, deriblant egne kanaler som hjemmeside og innholdsmarkedsføring. Slik jeg ser det, handler en god creative om å lose målgruppen lenger ned i kjøpsreisen, slik at de til slutt kommer til det ønskede kjøpet. Det krever jo en hel rekke ulike kommunikasjoner med diverse budskap som er tilpasset det unike individet. Så her passer både det jeg nevnte tidligere om at folk forventer seg stadig mer personifisering, og at vi blir stadig mer kresne på å motta et relevant og kreativt tiltalende konsept. 

Vi er så vant til hvordan Google-søket fungerer og hvordan Facebook hjelper oss med å finne grupper vi kan være interesserte i, eller at Netflix alltid klarer å foreslå gode filmer og serier for oss. Dette er hva folk er vant til og til en viss grad forventer seg også av andre selskaper.

Jeg tror også at programmering vil bli en enda viktigere grunnleggende kunnskap som vi markedsførere vil ha stadig mer nytte av i arbeidet vårt. Vi snakker altså ikke om hard core-kunnskap, men mer basic, som for eksempel enklere for javascript og SQL.

Mer Viva i innboksen din!