Hva du bør vite om SERP

3

Publisert 09 september 2016, 16:09 av Jimmy Nilsson

Hva er det som avgjør hva du ser når du foretar et søk i Google? Dersom du følger Viva Medias blogg, vet du kanskje allerede at lenker, tekster og andre tekniske faktorer påvirker hvilken rekkefølge søkeresultatene vises i. Men hvordan vet man sikkert hvilken posisjon ens egen side har? I de fleste tilfeller er det vanskelig å gi et presist svar på dette, siden SERP-en er dynamisk.


“Hva er en SERP?”, lurer du kanskje på når du ser overskriften på dette blogginnlegget. I de fleste bransjer finnes det begreper og forkortelser som brukes rutinemessig og som ikke alltid er innlysende for andre. For oss som jobber med SEO, er én av disse SERP-en, eller Search Engine Results Page som forkortelsen står for. Dette betyr ganske enkelt “resultatlisten som søkemotorer viser når noen har foretatt et søk”. SERP er litt enklere å si.

 

Mange tror at søkeresultatene som vises, er en statisk og universell liste med sider som Google anser for å være de beste svarene på spørsmålet ditt på nettet, og sånn var det også, for lenge siden. Men i løpet av årene har Google forbedret sine algoritmer og inkludert flere og flere faktorer for å tilpasse resultatene til den enkelte bruker. Her er en kort liste over faktorer som påvirker hvilke svar du får:

 

– Hvor du er
– Hva du har søkt etter tidligere
– Hvilke sider du har besøkt tidligere
– Om du bruker en datamaskin eller en mobiltelefon
– Hvilke emner du søker etter

 

Det siste punktet høres kanskje innlysende ut, men la meg forklare det litt nærmere. I de siste årene har Google begynt å legge ned mer og mer ressurser i kunstig intelligens, for å bedre forstå hva du egentlig mener når du søker. Om du for eksempel søker etter en artist eller en kjendis, får du opp en boks med informasjon om denne, uten at du engang trenger å klikke på et søkeresultat. Om du søker etter billige flybilletter, kan du få opp en boks der du kan direkte velge tider og reisemål.

 

Google-søk: ElvisGoogle-søk: flyreise

 

Alt dette påvirker det vi kaller de “organiske” søkeresultatene og hvilke resultater akkurat du får når du foretar et søk. Listen kan derfor se ganske forskjellig ut, avhengig av hvem som søker. Så kommer vi til de sponsede resultatene, de som danner grunnlaget for Googles økonomiske fremgang.

De fleste vanlige søk inneholder ett eller flere sponsede resultater. Disse markeres for øyeblikket med en liten tekst med grønn bakgrunn som sier “Annonse” og også disse kan påvirke resultatlisten på ulike vis. De “vanlige” annonsene ser omtrent ut som vanlige resultater, men ligger nesten alltid først og sist i listen. Om man søker etter spesifikke produkter, kan man også få opp en liste fra Google Shopping med tilbud fra butikker, inklusive priser.

 

Som du merker, er SERP-en en ganske dynamisk liste som varierer relativt mye avhengig av hvem som søker. Når vi arbeider med søkemotoroptimalisering, legger vi derfor for tiden mindre vekt på posisjoner enn vi gjorde før i tiden og vi fokuserer mer på trafikkmengden og konverteringer – altså det som faktisk er resultatet av et vellykket arbeid.

Mer Viva i innboksen din!