Hva er Google Rank Brain?

2

Publisert 30 november 2015, 13:11 av Joachim Almeke

Den 26. oktober i år begynte ryktene å florere om at Google ville slippe et nytt AI-system (kunstig intelligens) kalt ”RankBrain”. Først ute med rapport om dette var Bloomberg og dette har siden blitt bekreftet av Google.

Hva er kunstig intelligens?

Kunstig intelligens (også kalt maskinlæring) eller AI er når en datamaskin kan være like smart som et menneske, i det minste i betydning å tilegne seg kunnskap og læres opp rundt ett eller flere emner.

Hva er RankBrain?

RankBrain er en del av Googles Hummingbird-algoritme og er et nytt maskinlærende AI-system som brukes for å bistå og bearbeide søkeresultater. Så når vagt formulerte spørsmål med underforståtte hentydninger dukker opp i Googles datamaskiner, av typen ”Hvem er den høyeste i verden til å bestige verdens høyeste fjell?”, bruker RankBrain sin erfaring, sin kunnskap om liknende emner og sin logiske tenkning for å komme frem til et resultat. I stedet for å bryte ned søket ord for ord, lærer RankBrain seg å forstå sammenhenger i søkespørsmålet, på samme måte som du kan gjette hva noen sier til deg i bråkete omgivelser, uten at du hørte hele spørsmålet. Med andre ord utfører RankBrain en relevant gjetning uten å egentlig vite om det stemmer. 15 prosent av alle søk som utføres på søkemotoren, er helt unike der Google mangler informasjon/historie om søket. Med hjelp av RankBrain håper man også å kunne håndtere disse søkene og kunne presentere et relevant resultat.

RankBrain vil fremfor alt forbedre forståelsen for bl.a. ulike språk ved for eksempel et stemmesøk. Ifølge Google er den nye algoritmen allerede et viktig rankingsignal, det tredje viktigste (antakelig er content og lenker viktigere), ifølge kilder fra Bloomberg. Hvordan påvirker RankBrain søkeoptimaliseringen min?

I og med at Google kommer til å forstå det implisitte (underforståtte) i søkene mye bedre fremover, tror jeg at viktigheten av troverdige kilder og det å kunne svare på spørsmål i tekstinnholdet, vil bli en viktigere faktor for å kunne ranke i fremtiden. Man bør derfor se over tekstinnholdet og forklare USP-er med ens tjenester/produkter og også forklare hva, hvordan og hvorfor produktet/tjenesten finnes for å lykkes med søkemotoroptimalisering.

Mer Viva i innboksen din!