Viva

Hva er programmatic?

Digital markedsføring
Viva Media programmatic
Publisert , siste oppdatering

Programmatic kan kjøpes i ulike formater, slik som banner eller video plassert på ulike nettsider som nyhetssider og strømmetjenester. Men kjøpt på plattformer som Emerse eller via Google Display Network. I hovedsak kan man beskrive programmatic som smart markedsføring som bygger på menneskelig intelligens. En automatisert kjøpsprosess mellom kjøperne av annonseplassen og selgeren som er den digitale utgiveren i en auksjon der høystbydende vinner. Den som får annonsen, fremviser en tidligere atferd som bedriften har som målgruppe. Så annonsens relevans blir større.

Så hvordan fungerer det?

  1. For å gjennomføre en digital mediekampanje bruker et byrås Trading Desk en DSP (Demand Side Platform), et system som muliggjør unikt utformede kampanjer som kan optimaliseres i sanntid. For ytterligere å spesifisere på ulike parametere brukes en DMP (Data Management Platform). 
  2. DMP er et lagringsminne av innsamling av kundedata, altså cookies som lagres fra tidligere besøk på nettstedet. Denne informasjonen om hvordan målgruppen har oppført seg, blir da grunnlaget for å målrette annonseringen på ulike medienettsteder. For å rette inn annonsene på medienettsteder trenger også utgiveren et verktøy, en SSP (Supply Side System). På den plattformen selger medienettstedet annonselageret sitt, eksponeringer av annonseplasser på nettstedet. 
  3. Gjennom en RTB (Real Time Bidding) kan en DSP og en SSP kommunisere med hverandre og plassere bedriftens annonse til rett målgruppe om den vinner budgivningen for akkurat den visningen. 

På denne geniale måten får man muligheten til å samhandle med målgruppen i akkurat det steget de befinner seg på i sin kjøpsreise. Effektene av å kjøpe programmatic kan gi fantastiske følger om du utformer det grafiske innholdet riktig. Du har sekunder, eller iblant kanskje noen hundredelssekunder, på deg til å fange din potensielle kundes oppmerksomhet, så her er tydelighet avgjørende. Utform et tiltalende budskap, men bruk kommunikasjon som er tilpasset det annonsemiljøet den vil havne i, og ha en tydelig avsender. Noe som ikke er så enkelt som det lyder. Det kan kreve en kreativ høyde, men med konsekvent grafisk utforming og kommunikasjon med kontinuitet kan du komme langt.