Hva handler egentlig Clubhouse om?

4

Publisert 02 mars 2021, 13:03 av Arash Gilan

Forfatteren av en av mine favorittbøker «Haikerens guide til galaksen” Douglas Adams sa en gang det følgende om vårt forhold til teknologi i boken «En bedrøvet laks». 

 

«Jeg har laget et sett med regler som beskriver våre reaksjoner på teknologi:

 

  1. Alt som er i verden når du blir født,er normalt og dagligdags og er bare en naturlig del av måten verden fungerer på.

 

  1. Alt som blir oppfunnet i perioden mellom når du er femten og trettifem, er nytt og spennende og banebrytende, og du kan antakelig få en karriere innen dette.

 

  1. Alt som blir oppfunnet etter at du fyller trettifem,går imot tingenes naturlige orden.

 

Den første gangen jeg leste dette som ung, forsto jeg ikke mye av det, men etter å ha lest boken om igjen etter at jeg hadde fylt 35, slo det meg hvor sant det var. Det vi er født med i livet, blir en del av hvordan vi forholder oss til verden. Teknologien vi kommer i kontakt med mellom 15 og 35 år, blir en spennende og viktig del av karrieren vår, men etter fylte 35 skjer det noe. Man blir kanskje, for å uttrykke det mildt, litt konservativ. Man er ikke like ihuga, og er litt mer tilbakeholden med hva man bruker sin tid på. Mye på grunn av at man har sine vaner, man vet hva man liker og ikke liker, og man vil ikke besværes med for mange nye ting. Jeg kan ærlig si at TikTok ikke er noe for meg. Jeg har appen, jeg studerer fenomenet for å forstå samtiden, og jeg er der for å ha oversikt over hva som skjer i mine barns verden. Og så vet jeg at det er en fenomenal plattform for, i særdeleshet for å nå unge kvinner, men jeg er ikke hekta, slik jeg er med Twitter, som jeg oppdaget da jeg var 25. 

 

Den første gang jeg hørte om Clubhouse sommeren 2020, var jeg ikke så imponert. Litt nonsjalant tenkte jeg at navnet var kjedelig, og jeg vegret meg mot å sette meg inn i enda «en app som skal revolusjonere verden». Høsten 2020 dukket den opp litt mer i min sfære, og appen har blitt en Unicorn (verdsatt til over 1 milliard dollar) og nå i januar 2021 begynte det å ta av, også i Norden. 

 

Hva er Clubhouse?

En del sier Twitter i lydform, andre sier en digital hjemmefest, og en tredje sier ganske enkelt at det er en lyd-chat. Clubhouse har som eksklusive klubber  markedsstrategien «invite-only», og hvis det blir tilstrekkelig hypet, er det den beste formen for markedsstrategi for en lansering. Vellykkede eksempler på dette, som dere kanskje husker, er Gmail, men også Spotify. Appen vokser eksplosjonsartet akkurat nå i hele Asia, men i særdeleshet i Kina. Der skjedde først og fremst for at man til å begynne med kunne snakke åpent om ting der, og innbydelsene ble solgt siden etterspørselen var stor. Men begrensninger er allerede innført i Kina nå, og appen går mot å sensureres helt og holdent. For å beskrive Clubhouse ville jeg forklart den som en slags eksklusiv live-podkast, der verter diskuterer et tema eller et intervju som det Elon Musk stilte opp til. Man kan følge personer, men også temaer. Og desto flere man følger og interesserer seg for, desto smartere anbefalinger får du rundt samtaler du kan ta del i. Ulempene med Clubhouse i dag er at alt må være live. Det faktum at vi bor i ulike tidssoner kludrer ting til, og for oss er de fleste sendingene fra USA vanskelige å ta del i. Siden alt er live, finnes det heller ikke noe « on demand», men samtalen forsvinner hvis ikke den spilles inn og legges opp på for eksempel Youtube. Men jeg tror at den funksjonen vil komme der man kan dele samtaler som er åpne. Nå for tiden er jeg skikkelig hektet og liker appen veldig godt. Her om dagen ble jeg invitert til å diskutere bøker, Kina og AI med svenske toppolitikere, og akkurat dette er jo sjarmen med sosiale medier. Det gjør verden liten og tilgjengelig. Plutselig kan jeg få kontakt med kjente personer eller dem med makt, kjapt og enkelt. 

 

Clubhouse har nå over 6 millioner brukere og vokser hurtig, ikke minst blant voksne, til forskjell fra TikTok som vokser mest i en yngre målgruppe. Grunnleggerne skrev nylig i en bloggpost at målet for 2021 er å gjøre appen tilgjengelig og åpen for alle. Når det gjelder annonsering kommer nok tilbudet å være likt det for podkaster, men spørsmålet er hva som kommer til å skje fremover med plattformen? Det vet selvsagt ingen – kanskje er det bare en hype som vil dø ut. Men det som interesserer meg mer enn lyd som fenomen i seg selv, og hvordan det kan bli et sosialt medium. Alt i 2018 skrev jeg en kronikk om at stemme kommer til å bli veldig undervurdert den kommende tiden, og jeg står fast ved det. Stemme er et fenomenalt medium som er perfekt for vår multitaskende tid, der jeg kan vaske opp, lage mat, gå på toalettet eller ta en tir og samtidig ta del av content. Ingen trenger å se meg, jeg trenger ikke å tenke på hvordan ting ser ut, men bare delta med stemmen min. 

 

Et annet aspekt ved stemme som medium på en sosial plattform er det faktum at det er betydelig vanskeligere å være et nettroll. Vi mennesker har en tendens til å være slemmere bak tastaturet enn når vi skal si noe direkte til hverandre. Som du kanskje har skjønt nå, har jeg en enorm tiltro til stemmen som medium, i smarte høyttalere, podkaster og nå for tiden også i sosiale medier. Lydrevolusjonen er her og har slik jeg ser det, har den bare så vidt begynt, og Clubhouse er bare en første smaksprøve på det.

Mer Viva i innboksen din!