Hvordan utnytte økt søkevolum i Holiday Shopping Season

4

Publisert 14 oktober 2020, 07:10 av Einar Selbyg

Er dine Google Shopping-kontoer satt opp for å vinne Holiday Shopping Season? Sikker? I denne artikkelen gir vi deg en liste med tips, triks og ‘best practice’ som du bør tenke på.

Det er den tiden av året igjen…

 

Black Friday er rett rundt hjørnet og vi står inne i årets travleste kvartal for varehandelen. Markedssjefer og digitale markedsførere har kvesset øksen for å gjøre størst mulig innhugg i ladde lommebøker. Vi er på vei inn Holiday Shopping Season. 

Denne tiden av året er det spesielt viktig å sørge for at kontoene dine er best mulig rustet for å kunne utnytte det økte søkevolumet. Her kommer noen korte og effektive tips fra oss for hvordan du kan posisjonere deg best mulig:

 

1. Bruk Googles automatisering – den presterer (nesten) alltid bedre!

I 2018 introduserte Google Smart Shopping. På samme måte som Smart Bidding i søk bruker Smart Shopping en maskinlærende algoritme for å optimalisere dine kampanjer.

Dette kan spare deg timesvis med analysearbeid på historiske data, kontinuerlig tilpasse strategi og manuelt endre budene dine.

Tidlige tester på funksjonaliteten utført av Google viste at markedsførere som brukte Smart Shopping-kampanjer økte verdien av konverteringer. Hvor mye? Minst 20 % – til samme kostnad som manuelle kampanjer.

I senere tid har det kommet en oppdatering i Smart Shopping sin algoritme, som gjør den mer tilpasset brå endringer i markedet, slik at den legger inn bud mer dynamisk basert på konverteringsrate i gitt sesong. Dette igjen er med å gjøre Smart Shopping enda mer attraktivt i salgsperioder.»

 

2. Bygg struktur basert på mål

Etterhvert som algoritmen vil optimalisere mot maksimal konverteringsverdi når Smart Shopping brukes er struktur viktig kun med tanke på rapporter.

Om du derimot optimaliserer manuelt vil Shopping-strukturen ha en betydelig effekt på din generelle prestasjon.

Er det best for deg å dele inn etter merker, marginer eller produktkategorier? Kun du har fasiten. Og da kan du ha ulike salgsmål for dem.

Har du produkter med ulike marginer vil det være verdt å legge dem i kampanjer med forskjellige tROAS-mål. Da blir effekten at den ene kampanjen, hvor du har god margin, optimaliseres for å gi 5 ganger investeringen, og kampanjen med lavmarginprodukter optimaliseres for 15 ganger investeringen.

 

3. Optimaliser din feed

I stedet for å sikte mot positive søkeord gjøres all matching av søk opp mot feeden din – altså den samlede listen av produkter som du selger. Derfor er neste steg for å bli en Shopping-vinner å sjekke at din feed er nøyaktig, oppdatert og optimalisert for maks prestasjon. Feltene i feed’en din er vektet fra venstre til høyre – sørg derfor for å plassere den viktigste informasjonen i starten av dine titler og beskrivelser. Ta en kikk på dine søketermer for inspirasjon.

Du kan prøve ut variasjoner her – kanskje merkevare er viktigste faktor for enkelte produkter, mens i andre tilfeller er det heller farge eller materiale. Du kan også teste bilder for å se hvilke som presterer best. Videre er det viktig å sørge for at du ikke etterlater noen tomme felt. Dette kan resultere i at bud blir avvist. Dette betyr at dine annonser ikke vil bli synlige – eller de gjør Google sin kartlegging av søketermer mindre effektive, som igjen reduserer antall klikk og salg. På oppløpssiden i forbindelse med Black Friday, farsdag og jul blir dette ekstra viktig.

Husk å fylle inn [sale_price] og [sale_price_effective_date]-kolonnene i feed’en din – du ønsker ikke at annonsene dine plutselig skal bli kollektivt avvist fordi feed-dataene dine ikke lenger matcher websiden din.

 

4. Gå ikke gå glipp av viktige salg

Når du optimaliserer kontoen din, så er et av de viktigste nøkkeltallene klikkandel. Den viser hvor stort potensial du går glipp av. Om den er lav f.eks. 40 % da kan bør du vurdere å senke tROAS for å kunne få del av mer salg. Om du da får mindre igjen krone for krone øker du likevel salget. Alt avhenger av hvor aggressiv du er på mersalg.

Følg også nøye med på konverteringsraten. Dersom du bruker Smart Shopping vil annonsene dine dukke opp i flere deler av Googles økosystem, som for eksempel med Dynamiske Remarketing annonser. 

 

5. Tilpass budsjettet

I perioden som ligger foran deg nå kommer du til å bruke betydelig høyere summer ettersom budgivingen påvirkes av konkurranse og søkevolum – husk å ta høyde for dette i budsjettet. Sørg for at du ikke nedprioriterer analysefasen i forkant av denne perioden. Dine kunder vil jakte tilbud på forhånd, og du trenger derfor å være synlig i god tid!

 

Dersom du ikke setter til side nok budsjett for denne «før-fasen» vil du kunne miste verdifulle salg over hele sesongen. Husk også å nedjustere spend etter at salgsperioden er over. Høres helt innlysende ut, men det er overraskende mange som faktisk glemmer dette.

 

I tillegg til den generelle budøkningen har du sikkert også økt trykk på remarketing – spesielt overfor nylig besøkende og ufullførte handlekurver. Når Cyber Monday er på hell eller sølvguttene har sunget julekvelden inn bør disse også nedjsteres kraftig. Sjansene er da store for at far gjorde ferdig de siste julegavene på Circle-K eller så var det ikke interessant nok med ditt produkt i utgangspunktet.

 

Og endelig – alle dine vurderinger bør være fundert i fjorårets statistikk. Finkjem alle nøkkeltall, evaluer om du brukte for lite eller for mye budsjett og legg opp strategien deretter.

 

Du kan aldri bli tilstrekkelig forberedt

Etter at alle punktene over er fulgt til punkt og prikke er det fortsatt viktig at du stadig holder øye med din feed, for å sikre at den til enhver tid presterer optimalt gjennom hele Holiday Shopping Season. 

Når det er sagt vil hverdagen din i fjerde kvartalet være mye mer knirkefri om du følger stegene vi har vist deg her.

Å benytte deg av både historiske og fortløpende data på riktig måte vil hjelpe deg å kontinuerlig gjøre strategiske justeringer slik at du kan klatre opp på medaljepallen for Shopping Season i år!

 

Mer Viva i innboksen din!