Hvorfor annonsere på YouTube?

2

Publisert 26 februar 2020, 08:02 av

Tatt i betraktning alt det nye som stadig lanseres og teknologier som utvikles, ser vi en klar økning når det gjelder effektiviteten innen annonsering på YouTube. Det er en stor og stadig økende interesse for mediet, og her kan du virkelig nå målgruppen din på en helt annen kommunikativ måte.

Ting å ha i mente når du annonserer på YouTube

 

Selv de sterkeste søkekampanjene går glipp av ubesluttsomme kjøpere. Her handler det først og fremst om den målgruppen som henvender seg til Google, men som ikke klikker seg inn på nettstedet som man med Custom Intent Audiences kan engasjere på nytt via annonsering på YouTube.

 

Skal du evaluere dette over en kort periode eller se om annonseringen har vært inntektsbringende, vil svaret i de fleste tilfeller bli nei. Det du må gjøre, er å tenke langsiktig, og se YouTube for hva det er. Et frø som spres, og som du etter en stund vil kunne høste konverteringer og merkevarebyggende gevinster fra. Mange ganger bedre enn om du hadde valgt et annet medium, da en av videokanalens store fordeler er at her kan du virkelig finne målgruppen din ved hjelp av alle YouTube-kanalene. 

 

Vet du ikke hvilken målgruppe du skal rette deg mot eller om filmen ikke er særlig bra, kan en bedre idé være å investere det budsjettet på et innsiktsarbeid i første omgang. Og deretter utvikle en vellaget og tilpasset video etter både målgruppen og formatet på YouTube. 

 

Noe som også fungerer veldig effektivt, er at du spesifikt retter videoen din mot de YouTube-kanalene som du har identifisert at målgruppen din ser på. Hvis merkevaren begynner å vises på disse spesifikke kanalene, vil det veldig fort bygges opp en stor verdi for merket.

 

90 % sier at de oppdager nye produkter på YouTube

 

Om du ønsker å nå ut til det publikum som sannsynligvis vil gjøre forretninger med deg, er det lurt å begynne med nettopp dem som nylig søkte etter deg på Google, siden 86 % tyr til Google for ideer om hvilket produkt de skal kjøpe. For å siden engasjere dem igjen er YouTube med Custom Intent Audiences en ytterst effektiv måte å føre dem videre i kjøpsprosessen, noe du tydelig kan se på bildet nedenfor.

 

 

3 unike funksjoner på YouTube

 

Conversion Lift Demo & Geo Splits: Conversion Lift er Googles brukerbaserte løsning for å forstå den midlertidige verdien av YouTube og Display. Resultatene vil nå inkludere detaljert segmentering basert på geo (landsnivå) og demografi (alder / kjønn). 

 

Brand Lift 2.0: Er en utvikling av Googles Brand Lift Surveys-funksjoner, inklusive en serie funksjoner som kontinuerlig måling, eksternt tilgjengelig installasjon og rapportering, gruppering etter merkevare / produkt og nye måleverdier.

 

Custom Audiences: Custom Audiences er konsolideringen av de frittstående Custom Intent og Custom Affinity-produktene til en samlet løsning og arbeidsflyt. Tilpassede målgrupper tilbyr annonsører muligheten til å gå utover Googles standardmålgruppedefinisjoner. Se illustrasjonen nedenunder.

 

 

Tekst: Fredrik Nilebring, SEM-manager hos Viva.

Mer Viva i innboksen din!