Hvorfor Bing Ads/Microsoft Ads?

2

Publisert 08 februari 2022, 14:02 av Jonathan Öster

Når det gjelder PPC-annonsering («pay per click»), tenker du mest sannsynlig bare på Google Ads. Men hvordan er det med Microsoft Ads, eller Bing Ads som plattformen het før? I likhet med Google tilbyr de annonsører et bredt tilbud av ulike annonseringsalternativer og muliggjør synlighet på akkurat samme måte som Google Ads.

Med Microsoft Ads kan man opprette annonser og følge kampanjenes resultater på en enkel og forståelig måte. Den største forskjellen mellom de to plattformene er at Microsoft Ads tilbyr færre innstillinger og «finjusteringer», noe som ikke trenger å være noe negativt, men som ganske enkelt kan gjøre det enklere for annonsører å administrere kampanjene sine.

Nedenfor finner du noen av tankene mine rundt hvorfor du ikke bør overse Microsoft Ads, men i stedet ta i bruk de fordelene som er tilgjengelige.

Bing er perfekt for å utfylle strategien din i det betalte søket og til å fylle alle stedene der du kan ha en online tilstedeværelse. Og selv om Google har betydelig større søkevolum og popularitet, kan du via Microsoft Ads oppnå høyere posisjonering, mindre budkonkurranse og generelt mye lavere kostnad per klikk.

Når du har opprettet en Microsoft Ads-konto, lar plattformen annonsører enkelt skape kampanjer, søkeord og annonser, på akkurat samme måte som Google Ads gjør, og man kan siden følge statistikken i Google Analytics.

Bing og Yahoo, som begge kan nås med annonsene dine, har generelt en mye eldre målgruppe, særlig i Sverige der man kan se en ganske markant forskjell. Dette gjør Microsoft Ads enda mer attraktivt om du har en bedrift der målgruppens sterkeste demografi er nettopp den eldre garde.

 Så hvorfor Microsoft Ads?

  • Ytterligere en søkemotor å eksponere bedriften på
  • Har i mange tilfeller en tendens til å gi bedre resultat enn Google
  • Gjennomsnittsprisen per klikk på Bing-annonser kan være opptil 70 % lavere sammenlignet med Google Ads
  • Mindre konkurranse
  • Enkelt å komme i gang

Min oppfatning er at alle som har en Google Ads-konto i det minste bør prøve ut synligheten på Bing og Yahoo. Det finnes et søkevolum og en etterspørsel å hente der for de aller fleste bransjer. Så hvorfor overlate det til konkurrentene?

Mer Viva i innboksen din!