Hvorfor er det kreative viktig?

3

Publisert 15 april 2021, 13:04 av Svein Arne Egenæs

Etter ett år med pandemi er det en faglig ting jeg har lagt merke til; det har blitt langt mer konkurranse i det digitale landskapet. Når store deler av landet er nedstengt blir flere tvunget til å satse digitalt, også de som ellers ikke hadde gjort det, og konkurransen i både sosiale medier og søkemotorer blir hardere. 

 

Det er lett å glemme at det er mennesker man skal nå, når man jobber med algoritmer, plattformer og ads. For den som ikke sitter dypt i det; Se for deg en budrunde for en bolig. Markedet er hett og boligen er fin. Desto varmere markedet er, desto flere kommer på visning og er interessert i boligen, dette driver prisene opp. Både SoMe og søkemotormarkedsføring er en budrunde, der publikum er boligen vi byr på, for å få rette et budskap mot dem vi ønsker å nå. Desto flere som er interessert i målgruppen, desto dyrere blir budene. I grove trekk er det budsjett og engasjement som avgjør om akkurat dine annonser får optimal eksponering og best resultat. Budsjett og alle metodene vi benytter for å optimalisere bud og målgruppe er jo en ting, men hvordan skal vi nå frem og engasjere potensielle kunder som, i snitt, utsettes for over fem tusen reklamer og kampanjer daglig?

 

Se for deg den boligen igjen, men nå er det du som skal selge. Naboen skal også selge, han har helt lik bolig. Du bestemmer deg for å male og bytte fronter på kjøkkenet, du bruker også penger på styling og en dyktig fotograf. Naboen legger ut sin leilighet til samme pris som din, men gjør ingen av tiltakene du har gjort. Hvilken bolig får flest interesserte? I markedsføring er det annonsenes kreative og visuelle utforming som avgjør om publikum er interessert i ditt budskap, og jo bedre annonse, jo flere interesserte. Da blir publikummet billigere for oss å nå.

 

Løsningen!

 

Ikke alle annonser vi utsettes for når like godt frem, og de som lykkes godt har flere ting til felles; de har god strategi for SoMe og søkemotor, de tenker stort og benytter seg av funnel-strategi og de legger en god mengde tid og fokus på det kreative. Det kreative er ikke like målbart som det tekniske og om man heller ikke har faglig bakgrunn til å lage eller vurdere kreativer, kan det være enda verre. Det er både viktig og bra å kjøre A/B-tester, men tester man ikke to gode kreative uttrykk mot hverandre går man uansett glipp av potensiell trafikk til sin kampanje. 

 

Alle har ikke store budsjetter å bruke på en omfattende brand-strategi, men det helt grunnleggende blir det mer og mer viktig å ha på plass. Dette trenger heller ikke koste så mye som mange tror. 

 

En designmanual. Hvilken fonter bruker dere, hvilken farger, hvordan kommuniserer dere med kundene deres? En designmanual hjelper oss å kommunisere med en rød tråd og ha et rammeverk som ser til at det estetiske er innenfor både hva brandet står for og innenfor krav til god kommunikasjon. 

 

Kampanje. Man kommer lenger og får bedre resultater, om man tenker kampanje-løp i stedet for en annonse av gangen. Effekten av en annonse avtar over tid og vi opplever at det kreative i en annonse har en levetid på maks tre måneder. Bruker man god tid på den kreative prosessen, sikrer man maksimalt utbytte av levetid og det blir det også lettere å produsere innhold etterpå. 

 

En god idè og en god utføring! Husk at man må finne en idè som engasjerer målgruppen og som er gjennomførbar med de midlene man har. Gå gjerne flere runder i denne fasen før man setter i gang produksjon. Det er kjedelig å oppdage at ideen ikke var gjennomførbar halvveis ut i produksjonsfasen. Husk at å legge til rette for systematisk arbeid sparer dere både tid og masse hodebry. 

Mer Viva i innboksen din!