I krisen fødes fremtidens storbedrifter

4

Publisert 24 april 2020, 12:04 av Arash Gilan

Jeg hadde nylig en podkast med Breakits administrerende direktør Camilla Björkman (svensk nyhetsside for techbolag) der hun fortalte om sine 100 dager som adm.dir. Dersom du ikke har lest artikkelserien, anbefaler jeg deg å gjøre det, uansett om du er adm.dir. eller ei. Det inntrykket jeg først og fremst satt igjen med etter samtalen med Camilla, er hennes store entusiasme for å finne nye forretningsveier midt i all denne elendigheten rundt coronaviruset, og det inspirerte meg til å skrive denne kronikken. Så her får du noen funderinger som en følge av den forrige teksten.

«Gjenoppfinn deg selv eller dø», skrev vi i boken «Get digital or die trying», noe som er en provosende tanke, men likevel en kraftfull sannhet. Forandring er det eneste som er konstant og det finnes ingen mellomting. Uten utvikling dør vi som skapninger, men det samme gjelder organisasjoner og selskaper. Sannheten er at digitaliseringen har forandret så å si alt. Vi skrev om behovet for å legge en plan frem til 2020, siden verden vil bli radikalt forandret i løpet av de kommende årene. 

 

Ja visst trodde jeg at det ville gå fort i svingene, men ikke så fort som det har gått. Og det som utgjorde forskjellen, er altså pandemien vi befinner oss i akkurat nå. For å gi deg perspektiv har for eksempel Zoom gått fra 10 millioner til 200 (!) millioner daglige brukere de siste ukene. Google rapporterer om 2 milliarder minutter med møter gjennom Google Meet per dag og Microsoft Teams 2,7 milliarder minutter per dag. Det er helt ufattelige tall og ærlig talt tror jeg at dette bare er begynnelsen. Men spørsmålet er om bedriftene står klare for den digitale bølgen som ingen av oss vil unnslippe? 

 

Digital transformasjon beskrives ofte som digital darwinisme og lignelsen er slående.

Hva er da digital darwinisme? I boken «Apparnas Planet» beskriver vi det som: Når teknologi, kunde og markedsatferd utvikles hurtigere enn bedriftene endrer seg. Da det elleve år gamle (lyd-)bokforlaget Storytel kjøpte anerkjente Norstedts forlag i Sverige i 2016, med sine nesten 200 år på nakken, fikk den digitale darwinismen et ansikt. Digital darwinisme diskriminerer ikke noe eller noen. Alle bedrifter er dermed truet. Og dette er greien. Det spiller ingen rolle hva vi syns om det som skjer, hva vi «føler» rundt det, hvorfor det går så hurtig eller hva vi anser som rett eller galt. Synspunkter og oppfatninger er helt enkelt irrelevante. Læring og fremfor alt handling blir alfa og omega i den fasen vi nå befinner oss i. 

 

Markedsøkonomi er en naturkraft som håndterer det som må håndteres, uten at noe individ eller bedrift kan sette en stopper for det. Akkurat tilpasning er et nøkkelord vi bør ha med oss, da en stor misoppfatning rundt evolusjon er at det handler om forbedring. Noe som ikke er sant – evolusjon har aldri handlet om forbedring, men om tilpasning. Tilpasning til en ny virkelighet, tilpasning til en ny teknikk, tilpasning til nye atferder, tilpasning til nye vaner og ja, tilpasning til en ny verden. Det vi får oppleve i vår egen tid, er helt banebrytende. Teknikk, maskiner, internett, kunstig intelligens og roboter har skapt helt nye situasjoner og muligheter, og coronaviruset har tatt alt sammen til et helt ny nivå – et springbrett som skaper enorme muligheter. 

 

Og det sammen med akselerasjon og fokus på digitale arbeidsplasser, video VR og AR. Mange av fremtidens firmaer innen denne sfæren vil ta form og grunnlegges nå. I tillegg til måten vi jobber på, ser vi en akselerasjon av digitaliseringen hos målgrupper som tidligere har vært litt motstrebende, men siden avholdenhet og karantenetider ganske enkelt tvinger frem en atferdsendring, er det ikke noe annet valg. Innen B2C, der målgruppen er eldre og gjerne aldri før har bestilt mat på nettet, men nå har trengt å gjøre det under de rådende omstendighetene, har også merket at det ikke var så besværlig, og kanskje til og med ganske smidig. En innlysende del av digital darwinisme er at mange kjeder med en stor del fysisk handel som det er blitt rapportert om, ikke lenger vil finnes når stormen rundt corona har lagt seg.  Om favorittbutikken eller -kjeden har gått konkurs, bli følgene dermed også at en utprøving av netthandel ligger nærmere for hånden enn før. 

 

Når man har besteget den første terskelen til e-handel, blir det desto enklere til neste steg, for å siden ta det neste og det neste. Akkurat nå snus alt på hodet – ikke vare hva vi handler, men hvordan. Akselerasjonen skjer ikke bare hos kunder, men bedrifter digitaliserer arbeidsprosessene sine og det er duket for nødvendige politiske tiltak. Walmart som tidligere har tatt initiativer innen robotisering, tar nå steg i stadig kjappere takt med roboter som også kommer til å rengjøre og sanere butikker. Etter hvert som robotiseringen øker, vil de jobbene som i dag utføres av mennesker, i stadig høyere takt tas over av roboter. Raske steg tas mot en ikke helt utenkelig borgerlønn.

 

Det er ingen idé å lengte til det normale, for post-corona vil mange av de løsningene vi nå prøver ut, bli morgendagens vaner og normalitet. Flere mennesker finner seg for øyeblikket stadig mer til rette med å leve, virke og handle i det digitale. Trussel eller mulighet kommer helt an på perspektivet, men alle bedrifter må være bevisst situasjonen og spørre seg hvordan den digitale tilgjengeligheten er for både ansatte og kunder eksternt.

 

For deg som ikke er lansert ennå, befinner deg i startgropen eller drømmer om å etablere et firma, er timingen perfekt. 

 

Midt i all elendigheten vil vi se tilbake på denne tiden som en tid av innovasjon. Nå fødes fremtidens gründere og storbedrifter. Kanskje er du én av dem – kanskje er akkurat du fremtidens leder som legger grunnen i dag? For å være helt ærlig har det kanskje aldri vært en bedre tid for å lansere et digitalt produkt. 

 

Kraften i det å stige opp av asken er kjent.

Mer Viva i innboksen din!