Instagram Reels

3

Publisert 28 august 2020, 15:08 av Josefine Bergman

Som et steg for å beholde posisjonen som et av de populære sosiale mediene lanserer Instagram nå Reels. Dette er en funksjon som vil utfordre TikTok med å gjøre det enklere for brukeren å publisere korte videoer med enkle redigeringsalternativer direkte i appen.

Instagram er en dynamisk plattform som stadig kommer med små endringer for å møte målgruppens forventninger om en enkel og sosialt samhandlende app. I likhet med konkurrentene prøver også Instagram å utvikle brukervennligheten og herme etter andre sosiale mediers funksjoner. Nylig lanserte de Reels, eller Filmruller som de selv kaller det, som fungerer på en lignende måte med brukervennlige funksjoner som gjør det enkelt å lage korte, kreative videoer.

 

Også Snapchat gjør en innsats for å holde tritt med nykommeren TikTok gjennom en pilotfunksjon der du lett kan legge til musikk i snaps du vil sende eller publisere i story.

 

Hva er Instagram Reels?

 

Med Reels kan du redigere og spille inn korte videoer på opptil 15 sekunder direkte i Instagram-appen. For å ytterligere booste enkelte videoer har Instagram lagt til en merking som heter «Fremhevet». Der plukker de selv ut videoer innen ulike områder som de tror kommer til å trende og bli satt pris på av brukerne. Men for at akkurat din video skal kunne bli merket med «Fremhevet», må du ha en åpen profil og ha publisert den i oppdateringsstrømmen. 

 

 

 

Instagram har lagt til redigeringsfunksjoner i Reels som: 

 

Legge til lyd, som f.eks. en sang eller lyd kopiert fra noen annens Reels-videoer, alternativt klippets originallyd. 

 

Øke klippets avspillingshastighet eller gjøre det langsommere.

 

Enkelt spille inn videoer og siden bruke samme oppsett som mal for å få en effekt av at noen dukker opp eller blir «trollet» inn (en verdsatt effekt som lenge har vært unik for TikTok). 

 

Korte ned en tidligere innspilt video for enkelt å kunne tilpasse den til akkurat den Reels-videoen som skal opprettes. 

 

Legge til ulike effekter som filtre og pokaler hvis den publiseres i Historier. 

 

Alt for å gjøre det så enkelt som mulig å klippe dine egne videoer på en kreativ måte. Les mer om hva Instagram selv sier om sine funksjoner i Reels.

 

Hvordan publiserer man Instagram Reels?

 

For å selv publisere en Reels-video går du til startsiden og sveiper til venstre for å komme til Story-modus. Der finnes nå en liten meny med tekstene DIREKTE, HISTORIE og REELS. Klikk deg inn under Reels-fanen og begynn å skape i henhold til funksjonene ovenfor. 

 

   

 

Når du deretter skal dele videoen din slik at flere kan se den, velger du enten å dele den i oppdateringsstrømmen og Utforsk (om du har åpen profil) eller legg den bare til Historier, så forsvinner den etter 24 timer. Deler du den i oppdateringsstrømmen, har videoen din en sjanse til å bli merket med Fremhevet av Instagram og dermed få ekstra synlighet. Ikke feil som en ekstra boost til din bedriftsprofil, da Reels ikke bare trenger å være for personlige Instagramprofiler, men her kan bedriftsprofiler passe på å skjerpe sin tilstedeværelse på mediet enda mer.

 

Mulighetene for annonseplassering

 

At dette er en stor satsing som Instagram virkelig tror på og ønsker å få brukeren til å verdsette, merkes når de har valgt en så høy plass for funksjonen i Utforsk-fanen. De gjorde også dette ved lanseringen av for eksempel Instagram Shopping.

 

Instagram har per i dag ikke utviklet noen mulighet for annonsører å synes i Reels eller Filmruller. Om muligheten kommer, vil det absolutt bli nødvendig med en formattilpasning (i likhet med annonseringsmuligheten i Story), og mye beror nok på hvor godt brukerne tar imot funksjonen og hvor stor bruken av Reels blir. Det vil framtiden vise, men Instagram har i alle fall bevist at de er villige til å kjempe om å skape et produkt som folk vil bruke.

Mer Viva i innboksen din!