Instagrams statistikkverktøy

3

Publisert 11 mai 2020, 13:05 av Haidi Jakobsson

Et vanlig feiltrinn bedrifter gjør, er å ikke ha styr på og evaluere statistikken sin på sosiale medier. Å ha oversikt over statistikken sin på Instagram innebærer betydelig mer enn å sjekke hvor mange likerklikk og kommentarer man får på hvert innlegg. Hvis du analyserer statistikken din riktig, kan du få verdifull informasjon om følgerne dine og få en dypere innsikt i hvordan de reagerer på og samhandler med innholdet ditt, noe som med tiden vil hjelpe bedriften din med å vokse på plattformen.

Dersom du ikke regelmessig analyserer statistikken din på Instagram, kan du gå glipp av verdifull informasjon. Når er følgerne dine aktive på plattformen? Hvilken tid på døgnet bør du publisere innleggene dine? Hvilke innlegg har fått best gjennomslag? Dette er noen av de spørsmålene vi vil besvare i dette blogginnlegget. Instagrams statistikkverktøy består av tre hovedavdelinger: Innhold, Aktivitet og Målgruppe. Nedenfor går vi gjennom dem i detalj slik at du vet nøyaktig hvilke måleverdier du må holde rede på for å optimalisere virksomhetens nærvær på Instagram. 

 

Innhold

I  denne delen finner du en oversikt over det totale antallet innlegg og hendelser som du har opprettet de siste 7 dagene. Gullgruven her er at du har muligheten til å analysere hvert enkelt innlegg og story. Velg å vise innlegg fra en viss tidsperiode (dager, måneder eller år) og sorter dem siden etter verdier som rekkevidde, kommentarer, samhandling, likerklikk, nye følgere m.m. Her har du virkelig sjansen til å gå i dybden når det gjelder hvilke innlegg som er blitt verdsatt av følgerne dine og som har skapt størst engasjement. Ved å vite hvilken type innlegg som har generert et visst resultat, har du muligheten til å tilpasse fremtidig innhold for å få et enda større engasjement. 

 

Aktivitet

I  denne delen finner du kontooversikten som består av alle aktiviteter som har skjedd på kontoen din de siste 7 dagene. Denne seksjonen er oppdelt i to underkategorier Oppdagelse og Handlinger. Under oppdagelse ser du hvilken rekkevidder og hvor mange eksponeringer kontoen din har hatt. Rekkevidde er antallet unike kontoer som har sett noe av innleggene dine. Eksponeringer er det totale antallet visninger for innleggene dine. Her får du også en ukeoversikt, der du kan se hvilke dager i løpet av uken innleggene dine har nådd ut til flest personer. 

 

Under Handlinger ser du antallet tiltak som andre har utført når de samhandler med kontoen din. Profilbesøk er antallet ganger profilen din er besøkt og Fra startside er antallet ganger personer har klikket på lenken i profilen din. 

 

Målgruppe

Det er her det blir virkelig interessant. Under seksjonen målgruppe finnes det mengder av data angående følgerne dine. Lengst oppe ser du antall følgere du har og nedenfor ser du hvor mange følgere du har fått eller mistet den siste uken. 

 

Den første underkategorien vi ser er Vekst, der kan du følge en kurve på hvordan målgruppen din har oppført seg de siste 7 dagene eller en enkelt dag. Til å begynne med ser du dataen på ukebasis, men velger du å klikke på en enkelt ukedag, kommer dataen til å oppdateres til bare den dagen. 

 

Deretter kommer seksjonen Steder som viser i hvilke steder og land følgerne dine er basert. Klikker du på diagrammet, får du opp verdiene i prosent. Denne informasjonen er verdifull for å velge hvilke språk du skal kommunisere på. Har du en overvekt av norske følgere, gir svaret seg selv: Ikke kommuniser på engelsk om målgruppen ikke er engelsktalende. 

 

De neste to seksjonene Aldersgruppe og Kjønn viser aldersfordelingen respektive kjønnsfordelingen av målgruppen din. Også her kan du klikke på diagrammet for å få opp verdiene i prosent. Denne informasjonen er verdifull for å lære å kjenne målgruppen enda bedre. Hvem er det du kommuniserer med på daglig basis? Er det kvinner i alderen 18-24 år, bør du tilpasse innhold og tekst etter det. Men om det er en veldig spredt aldersgruppe, må du prøve å være så bred som mulig i kommunikasjonen din. 

 

Den siste verdien vi ser på i  denne delen er Følgere. Her får vi verdifull data over når på døgnet følgerne dine er aktive på Instagram, samt hvilke dager i uken de er mest aktive. Denne dataen er uhyre viktig for planleggingen av innleggene dine. Sørg for å publisere innlegg de dagene og på den tiden av døgnet der følgerne dine er mest aktive for å maksimere muligheten til å vises i strømmen deres.

 

Nå har vi sett på samtlige deler av Instagrams statistikkverktøy, og jeg håper at du nå kan svare på de spørsmålene vi stilte innledningsvis: Når er følgerne dine aktive på plattformen? Hvilken tid på døgnet bør du publisere innleggene dine? Hvilke innlegg har fått best gjennomslag? 

 

Lykke til! 

Mer Viva i innboksen din!