iOS 14 oppdatering – problemer og løsninger

2

Publisert 21 januar 2021, 18:01 av Tor Børre Gaasland

Apple har lansert sin nye iOS 14 oppdatering, som går ut på å beskytte Apples brukere når det gjelder hvordan dataene deres kan behandles på nettsteder og i apper. Dette medfører vanskeligheter for firmaer som ønsker å nå ut med relevante budskap og spore bestemte hendelser på nettstedet eller i appen.

I takt med at Apples brukere installerer iOS 14 på enhetene sine, vil det skje en nedgang i antall sporbare hendelser på nettstedet eller i appen som brukeren besøker. Dette kan resultere i at algoritmen på Facebook og Instagram får problemer med å få tilbake data fra disse brukerne, noe som kan føre til underlevering eller inaktive kampanjer dersom målgruppen kampanjen er siktet mot, har for mange brukere med iOS 14 installert. Etter hvert som flere enheter oppdateres til iOS 14, kan størrelsen på målgruppene dine for f.eks. remarketing bli mindre. 

I korte trekk: Jo mindre data å jobbe med – desto dårligere levering.

 

Nedenfor finner du noen av begrensningene som vil inntreffe i ads manager, annonserapportering og API for annonsestatistikk:

 

  • Forsinket rapportering: Sanntidsrapportering støttes ikke, så data kan bli forsinket i opptil tre dager.
  • Ingen støtte for inndeling: For verken app- eller nettkonverteringer støttes leverings- eller handlingsinndeling, som alder, kjønn, region og plassering.
  • Endringer av innstillingene for kontoens tilskrivelsesperiode: 7-dagersklikk og 1-dagersvisninger gjelder som standard. Fremover støttes ikke tilskrivelsesperioder for 28-dagersklikk, 28-dagersvisninger samt 7-dagersvisninger for aktive kampanjer. Inaktive kampanjer vil imidlertid fortsatt bli rapportert med tilskrivelsesperiode på tidligere kontonivå.

 

  • Appinstallasjonskampanjer for iOS 14 vil rapportere basert på tilskrivelsesperioden som tilbys av Apples SKAdNetwork API.

 

Heldigvis vil det finnes løsninger for å få data fra brukere med iOS 14, noe Facebook kaller aggregert hendelsesmåling. Den skal muliggjøre måling av nettstedshendelser fra iOS 14-enheter. Gjennom ulike typer tiltak kan du som bedrift verifisere domenet ditt, appen din og planlegge å arbeide med færre konverteringshendelser. Slik kan du forberede deg for å holde tritt med tempoet i systemoppdateringer:

 

  • Du kan komme til å trenge å verifisere nettstedsdomenet ditt. Det er imidlertid viktig å prioritere verifiseringen av domenene dine dersom domenene har flere selskaper eller personlige annonsekontoer som eier piksler. Vær obs på at domeneverifisering ikke er en ny prosess, og at firmaer kan fullføre den fra Business Manager. Dette kan du lese mer om her
  • Hvis du har en app, bør du oppdatere SDK-en for iOS til versjon 8.1 eller nyere. Hvis du bruker Facebook SDK for iOS, men ikke oppdaterer til versjon 8.1 eller nyere, kan du ikke opprette iOS 14-appinstallasjonskampanjer. Les mer om det her
  • Planlegg for å bruke bare 8 konverteringshendelser per domene/app. Facebook vil først konfigurere de konverteringshendelsene de anser som mest relevante for firmaet ditt, basert på aktiviteten din. Les mer om det her

 

Endringer på Facebook-plattformen vil skje i takt med oppdateringer av iOS 14, så vi kan forvente oss at data fra nettstedet og apper vil endres og være ustabile i løpet av 2021. Vi vil nok derfor vende tilbake til denne saken senere. 

 

Viva holder deg oppdatert!

Mer Viva i innboksen din!