Kampanjeoptimalisering i sosiale medier

3

Publisert 17 november 2020, 07:11 av

Nesten hvem som helst kan lage annonser, booste innlegg og få beregninger som taler for at satsingen i sosiale medier har vært verdt pengene. Men hvordan vet du hvilke beregninger du skal se på, og hvordan kan du rent konkret vite at disse har vært verdt satsingen?

Det beror selvfølgelig helt og holdent på hva som er målsettingen med kampanjen. Det er vanskelig å ha CTR (click through rate) som målsetting i en merkevarebyggende/rekkeviddekampanje. På samme måte blir det heller ikke helt riktig å ha konvertering som beregning hvis du har videovisninger som målsetting.

 

At du har en stor rekkevidde, høy CTR, lav CPM eller «høyt» resultat på din konverteringsdrevne annonse, er én ting. Men hva er det som sier at resultatene dine er gode? Bruker du en generell målestokk fra en Facebook-gruppe eller har du hørt en bransjekollega skryte om sine tall?

 

Den eneste måten du kan finne ut om dine resultater er gode eller dårlige, er gjennom kontinuerlig satsning og ved å prøve deg frem på kontoen din.

 

Det er også viktig å ha is i magen når man har en kampanje på gang. Siden algoritmen hele tiden lærer og optimaliserer seg selv, kan du ikke gå inn og endre den altfor ofte. Det er bedre å gjennomføre kampanje til kampanje, enn å foreta flere endringer i løpet av samme kampanjeperiode.

 

Si at du kjører en trafikkdrivende kampanje mot personer som allerede har sett på en video i en tidligere annonse du har kjørt. Målgruppen er på 50 000 personer, og du har satt en kampanje på 4 uker. Annonsen leverer ikke like mye trafikk som du hadde håpet på. Hva gjør du?

 

  1. Du kan enten redusere budsjettet om du merker at frekvensen er veldig høy og rekkevidden er stort sett maksimert.

 

  1. Du kan legge til flere målgrupper som er varme, for eksempel videovisninger på tidligere annonser eller organiske innlegg. Du kan også legge til personer som har samhandlet med dine sosiale medier tidligere, eller om du er en nettbutikk, folk som har sett på produkter tidligere. Her kan det kan være en god idé å utelukke de som tidligere har utført et kjøp, avhengig av hva du selger.

 

Her er det helt enkelt viktig å prøve å tenke litt utenfor boksen, ha is i magen når du prøver deg frem, og bruk beregninger som er rimelige for satsingen din. 

Nedenfor finner du noen beregninger og målsettinger som eksempel.

 

  1. Rekkevidde – Rekkevidde, eksponeringer, frekvens, CPM
  2. Merkevarebygging – Rekkevidde, eksponeringer, frekvens, CPM, Ad Recall Lift
  3. Videovisninger – Rekkevidde, gjennomsnittstid, eksponeringer, frekvens og % av videovisninger
  4. Konvertering – resultat, rekkevidde, CTR, CPM
  5. Trafikk – CTR, rekkevidde, frekvens

 

 

Tips for kontinuerlig optimalisering kampanjen

 

For å sikre at annonsene dine virkelig gjør det du vil kampanjen skal oppnå, kan en avstemming av resultatet etter en stund være nødvendig. Husk at innlæringsfasen må være tilbakelagt, slik at du ikke optimaliserer kampanjen for tidlig. Hva kan man gjøre for å ytterligere effektivisere markedsføringsarbeidet? 

 

Foreta en tilpasset konvertering mot «page view» i stedet for å gå på vanlige trafikkdrivende annonser. Dette på grunn av at Facebooks algoritme vurderer målsettingen «konvertering» høyere enn «trafikk».

 

Vil du samle inn data for å gå mot en målgruppe som har sett på videoen din, kan et tips være å gå på rekkevidde i stedet for videovisninger. Dette fordi vi får en større rekkevidde, men samtidig får vi en mer kvalitativ målgruppe som har sett videoen, siden vi ikke fokuserer på folk som har en tendens til å se mye på videoer.

 

Når det gjelder nettbutikker, skjer optimaliseringen ofte i forbindelse med innsamling av data. Optimaliserer du for eksempel en kampanje mot «kjøp», vil du få langt færre hendelser, kontra om du for eksempel optimaliserer mot «lagt i handlekurven» eller «view content». Særlig nå som Facebook har fjernet attribusjonsvinduet «28 dagers visning og 1 dages klikk», noe som bygger på tiden som Facebook regner en konvertering som deres. Nå for tiden er det 7 dagers klikk og 1 dags visning som er den lengste perioden. Dette innebærer at vi har kortere tid på oss til å samle inn data og komme ut av Facebooks «innlæringsfase». Dette er når algoritmen har lært seg hvordan den optimaliseres effektivt mot målgruppen og kan gi annonsøren best mulig resultat.

Mer Viva i innboksen din!