Kom i gang med Snapchat-annonsering

3

Publisert 20 september 2021, 13:09 av Anna Lovise Sedolfsen

Har du vurdert å annonsere på Snapchat? Her får du en oversikt over hva som må gjøres for å komme i gang og hvordan du bør sette opp annonsekontoen din.

 


Snapchat er i stadig vekst med antall brukere og interaksjoner på plattformen. Basert på kanalen sine egne tall kan man nå hele 3,3 millioner unike brukere hver eneste måned med annonsering i Norge. Det er 84% daglig dekning på de mellom 15-29 år, 69% daglig dekning på de mellom 30-44, 53% daglig dekning på de mellom 45-59 år og 24% daglig dekning på de over 60. Her kan man altså nå ut med budskapet sitt til daglige aktive mennesker i alle aldre! I tillegg kommer nye og spennende annonseprodukter fortløpende på banen. Her er det viktig å følge med i svingene!

Vil du vite mer om Snapchat? Bli med på Vivas webinar 21. oktober om hvordan du når målgruppen din på Snapchat!

 

Hvordan komme i gang?

 

For å lykkes med Snapchat-annonsering, er det en del ting man må tenke på for at man skal lykkes med annonseringen.

Annonsekonto
Her skjer all administrering av kontoen og man legger inn et kort for å kunne betale for annonseringen. Det kan ta litt tid før annonsekontoen blir aktiv for annonsering, så lag gjerne annonsekontoen noen dager før man starter. Annonsekonto lages her.

Snapchatpixelen er en kodesnutt som er viktig å installere på nettstedet ditt for å kunne måle effekten og optimalisere annonseringen din. Når denne er på plass, kan man bygge unike publikum, måle konverteringer (kjøp, lagt i handlekurv, lead etc.) og optimalisere kampanjene etter hvilket mål du har for annonseringen. Pixelen lages i annonsekontoen under “Events manager”.

Produktkatalog bør installeres om du ønsker å promotere og selge varer via Snapchat. Denne lastes opp via en .CSV-fil eller en URL som f.eks kan hentes i Google Merchant Center eller hos din nettleverandør. Den kan også legges til ved å koble til e-commerce plattformen din (foreløpig kun mulig for de som bruker Shopify). Produktkatalogen lages i annonsekontoen under “catalogs”.


Offentlig profil på Snapchat

 

Nylig har Snapchat gitt bedrifter mulighet til å lage en egen profil hvor man kan bli oppdaget organisk, bygge troverdighet og kjennskap til merkevaren, akkurat som på Facebook og Instagram. Les mer om offentlig profil på Snapchat her. Profilen lages i annonsekontoen din under “Public profiles”.


Bygg data i annonsekontoen


La Snapchat få tid til å samle data for å forstå hvem som er viktigst for din bedrift i starten. Før man kan optimalisere mot “pixel purchase”, må det registreres 50 kjøp i annonsekontoen. Dette gir mer effektive og lønnsomme kampanjer på Snapchat. Vi starter alltid med merkebevissthet-kampanjer for våre kunder for å senere jobbe videre nedover i trakten med fokus på konverteringer.


Annonseplan

Det er viktig å ha en plan når man annonserer. Et godt utgangspunkt er push- og pull markedsføring hvor man først dytter et budskap direkte på en relevant målgruppe som ikke kjenner til produktet eller merkevaren fra før av (push) og deretter drar til seg kunder som allerede er kjent med merkevaren til bedriften (pull). Her er Snap Ads (push) og Story Ads (pull) et godt eksempel. Start med merkevarebevissthet og møt relevante målgrupper på Snapchat gjennom hele kundereisen.


Ulike kombinasjoner av annonser og budskap

I tillegg er det viktig med kombinasjoner av annonser. En kombinasjon av Snap-, Collection- og Story Ads driver for eksempel en sterkere kjøpsintensjon enn kun Snap- eller Collection Ads alene. I starten kan det f.eks være nyttig å kjøre annonser på produktartikler og blogg med linker til produkter, relevante produktforslag med produktsett fra shopping funksjonen og fremvisning av bestselgere og nyheter. Skap nysgjerrighet! Deretter kan man bruke denne dataen man samler her for å vise nye relevante annonser til målgruppen.


Bruk innsikten for alt det er verdt

Dataen du samler skaper grobunn for enda bedre kampanjer i fremtiden. Fokuser på det som fungerer best og gjør variasjoner deretter.

Om bedriften din ønsker å starte annonsering, optimalisere eller trenger rådgivning på feltet, ta kontakt med våre Social Media Specialister på tor@vivamedia.no eller anna@vivamedia.no om dette skulle være noe for deg!

Mer Viva i innboksen din!