La verden oppdage mobilappen din – markedsfør med Google Ads

2

Publisert 28 januar 2019, 10:01 av Lukas Lind

Det finnes mildt sagt et mylder av mobilapper der ute. Rundt to millioner apper er tilgjengelige for nedlastning både på App Store og Google Play. Hvordan kan du bruke Google Ads for at flere skal oppdage akkurat din bedrifts mobilapp? Her loser vi deg igjennom dette steg for steg!

En universell appkampanje med Google Ads gjør det uhyre enkelt å markedsføre appene dine i Googles største tjenester – som Søk, Google Play, YouTube og Google Displaynettverk.

Det er noen ting du bør huske på før du setter i gang med din universelle kampanje. Den første kampanjen må opprettes av kontoeieren, alternativt være knyttet til  en eksisterende Google Ads-konto. Når dette er gjort, kan brukerne opprette Google Ads-kampanjer, deretter kan kampanjer også opprettes av brukere med følgende tillatelse: Opprett Google Ads-kampanjer.

 

Greit, så til selve kjøreplanen:

 

  1.  Start Google Ads.
  2.  Velg Universell appkampanje når du klikker på Opprett ny kampanje.
  3.  Velg appens plattform – App Store eller Google Play.
  4.  Søk etter appen din og finn den i listen.
  5. Angi kampanjens navn.
  6. Velg ressurser; skriv fire tekstlinjer à maks 25 tegn per linje. La en av tekstlinjene ha 20 tegn for å passe ved mindre annonseplass. Her er de ganske nøye, så pass på å ikke bruke store bokstaver foruten i det første ordet. Hold deg borte fra utropstegn og andre spesialtegn – ellers er det fare for ar du får avslag.
  7. Legg til opptil 20 videoer fra YouTube.
  8. Bilder som kan brukes til Display-annonsering. Her på Google Ads Hjelp kan du lese om hvordan du overfører bildeannonser i ulike størrelser.
  9. Angi målbud. Les mer om budgivning for appkampanjer på Googles supportside.
  10. Velg sted og språk.

 

Nå er kampanjen din i gang!

 

Sammenlignet med andre kampanjetyper innen Google Ads er det noe begrensede optimaliseringsmuligheter når det gjelder universelle appkampanjer, men her er jo den åpenbare styrken dens enkelhet. Husk at det er separate kampanjer for App Store og Google Play, med ulike budsjetter. På Googles supportside kan du lese mer om hvordan du kan spore apper for å måle fremgangen din – knytter du sammen Google Play og Google Ads, kan du lese av statistikken direkte i Google Ads.

 

Apputvidelse

 

Det finnes faktisk enda flere muligheter for deg som vil spre evangeliet om appen din. Med en såkalt apputvidelse kan tekstannonsene dine kobles til mobil- eller nettbrettappen din. Hvis du bare vil øke antallet appnedlastinger, kan det være like effektivt med en universell appkampanje, men fordelene ved akkurat apputvidelse er fleksibilitet, mer detaljert rapportering og «Smart» identifisering av appbutikk og enhet. Er du nysgjerrig på å grave dypere i dette, kan du gjøre det her på Googles supportside!

Mer Viva i innboksen din!