Hvorfor det lønner seg å være en nerd

2

Publisert 19 august 2016, 09:08 av Hanna Karlsson

Din kompetanse og lidenskap for det du tilbyr, produktet eller tjenesten, er en enorm ressurs. Når du deler med deg av dette på nettstedet ditt gir du ikke bare dine besøkende en bedre brukeropplevelse, du skaper også forutsetninger for en bedre SEO.

 

Jeg elsker nerder! Det finnes en spesiell plass i mitt hjerte for mennesker som er helt innesnødd på sine ting. Og vet du hva? Google elsker også nerder.

 

Når det gjelder søkemotoroptimalisering, kan det noen ganger være vanskelig å vite i hvilken ende du skal begynne. SEO er i dag et stort, bredt og komplekst område. Google forbedrer sin søkemotor løpende slik at brukerne kommer tilbake. I samme takt som Google gjør forandringer med søkemotoren trenger også bedriftene å utvikle seg hvis de fortsatt ønsker å synes der. Forholdene på webben endrer seg raskere og raskere, men en ting er alltid sikkert; i Googles organiske søk må du fortjene din posisjon.

 

Hvordan fortjener du da din plassering på resultatsiden, eller serpen som den ofte forkortes? Nettopp gjennom å omfavne din indre nerd. Nerder har en lidenskap. De har et tema som de kan alt om, og som de gjerne snakker om i timesvis. Steve Jobs var en nerd. Mark Zuckerberg er en nerd. Selv Googles grunnlegger Larry Page og Sergey Brin er et par nerder som startet sin reise i en rotete garasje.

 

Som SEO-spesialist blir jeg noen ganger ekstra engasjert og kan komme opp med hundrevis av SEO-forslag for en hjemmeside. Jeg er jo også en nerd som elsker jobben min. Men noen ganger må jeg ta et skritt tilbake for kunne å fokusere på en av SEO’ens viktigste sider – innholdet!

 

Spør deg selv hva din lidenskap er. Hva skiller deg fra konkurrentene? Og hva har du å tilby dine kunder? Deretter kan du kanalisere din lidenskap til noe som er av verdi for besøkerne på nettstedet ditt. Det kan være en blogg hvor du briljerer med din ekspertise. Det kan handle om nyttige tips som svarer på spørsmål som du ofte får fra dine kunder. Det kan også være unike og detaljrike tekster om produktene på din nettbutikk som vil gjøre at du skiller deg ut blant konkurrentene.

 

Sett deg godt inn i det du har å tilby dine kunder, og bli kjent med hver minste lille del av ditt produkt. Jo mer du kan skrive om din spesialitet, jo mer innhold er det mulig for søkemotoren å plukke opp. Våg å vise din indre nerd. Google vil elske deg for det.

Mer Viva i innboksen din!