• Digital markedsføring
  • Google

4 effektive kampanjer i Google som tiltrekker seg konkurrentenes kunder


av Viva Media

Vi ønsker alle å stjele kunder fra konkurrentene våre, så derfor er det viktig å øke bevisstheten rundt og skape preferanser for vårt eget varemerke, produkter og tjenester. Gjennom Google kan man utvide kampanjene fra bare de som fokuserer på å drive kostnadseffektive konverteringer, til å ha kampanjer som også retter seg mot konkurrentenes kunder – da skaper man seg en plattform som går i dybden. Bruk den til å fremheve bedriftens varemerke og spre budskapet om hvorfor kundene bør velge akkurat dere. Dette gjør man med Displaykampanjer basert på målgruppene «Similar Audiences», «InMarked Audiences», «Affinity Audiences» samt «Display Selected Keywords». Man finner dem alle under fanen målgrupper på annonsegruppenivå. Nå skal jeg fortelle hvordan vi i Viva bruker dem for å hjelpe kundene våre:

1. Similar Audiences – de som ligner på kundene dine

Det er enklest å nå ut til dem som ligner på bedriftens eksisterende kunder, men som ennå ikke har valgt dere. Google genererer dem automatisk basert på de eksisterende målgruppene du har opprettet fra Analytics, AdWords konverteringssporing, e-postlister og YouTube-kanalen. Det beste er å bruke den som er basert på konverteringer og e-postlister. Det som virkelig er bra, er at denne målgruppen oppdateres etter hvert som man får nye kunder, så den er alltid aktuell. Siden det kreves en del volum for å få god kvalitet, kan det være et godt første steg å bruke de som ligner på nettstedets besøkende. Senere, når målgruppen er stor nok med ens egne kunder, kan man bytte til den.

2. InMarked Audiences – kjøpeklare målgrupper

Iblant kan det være vanskelig å vite hvem som befinner seg i en kjøpsprosess. Da kan man bruke målgrupper med kjøpsintensjon i segmentene for dine produkter og tjenester. Google ser på oppførsel fra søkemotorer, besøk på prissammenligningsplattformer, nettsteder med anbefalinger osv. for å avgjøre om kunden har til hensikt å handle. Dette er en målgruppe de har forbedret betydelig de siste årene og den har blitt et must for å nå de av konkurrentenes kunder som er klare til å utføre et kjøp. Siden dette er målgrupper med kjøpsintensjon, er det viktig at annonsene har et tydelig salgsbudskap med en klar oppfordring til handling.

3. Affinity Audiences – målgrupper i interessegrupper

Det å vinne over kunder kan ta tid og da er det viktig å begynne før de befinner seg midt i en kjøpsprosess. Ved å finne relevante målgrupper basert på interessene deres har man god tid på seg til å etablere bevissthet rundt ens eget varemerke og hva det står for. Når kundene er klare til å handle, kjenner de allerede til det bedriften din har å by på, og man blir en naturlig del av kjøpsprosessen deres. Med målgrupper i interessegrupper er det bedre å bruke budskap som fremhever ens eget varemerke. Arbeid langsiktig, så inn det dere står for, hva som er unikt ved bedriften og hvorfor de skal velge akkurat dere.

4. Display Selected Keywords – plasseringer basert på nøkkelord

For å nå ut til dem som leser engasjerende blogginnlegg, avisartikler og diskusjonsfora, kan man ta i bruk nøkkelord som målgruppe. Når Google finner tilsvarende nøkkelord på nettsteder, vises bedriftens annonser. På en blogg om trening vises for eksempel annonser med treningsklær. Google behandler nøkkelordene dine som om de var søkeord med bred match da de automatisk tar med variasjoner av ordet i entall, flertall og synonymer. Siden dette er en klassisk rekkeviddemålgruppe, bør du gjerne bruke det samme budskapet for Affinity Audiences. Men har du et ordentlig bra tilbud, så vær ikke i tvil. Annonsene dine får leseren av bloggen til å gå fra å være en engasjert leser til en leser med kjøpsintensjon.

Ved å sette opp fire kampanjer med disse målgruppene, samt med ekskludering av dine egne kunder, har du opprettet en effektiv plattform til å nå ut til dine konkurrenters kunder. Innenfor hver kampanje kan det være flere undergrupper med høy relevans. Disse kan man dele opp i ulike annonsegrupper for bedre kontroll. Ta i bruk budskap som er tilpasset de ulike målgruppene, fremhev bedriftens varemerke og hvorfor de skal velge dere – og vinn dem på denne måten over som kunder.