Lykkes med julehandelen på sosiale medier – 5 tips

2

Årets viktigste periode for nettbutikker verden over nærmer seg, og det er i år viktigere enn noensinne å være ute i god tid med annonseringsarbeidet. Viva Medias Social Media Manager Haidi Jakobsson har samlet fem tips som hjelper deg å lykkes med julehandelen på sosiale medier.

 

  1. Sats stort og tidlig
    Siden Black Friday og Singles’ Days store gjennombrudd i Norge har november blitt en budskapsmessig tung måned med høy konkurranse om annonseplassen i Facebook-familiens apper. Det er derfor en stor fordel å investere tid og ressurser allerede tidlig på høsten for å optimalisere kampanjestrategier og identifisere målgrupper. Ifølge en undersøkelse blant forbrukere i Storbritannia i 2018 hadde 35 % startet på julehandelen alt i midten av november og 11 % var i prinsipp ferdige alt da. 24 % av de som gjennomførte julehandelen sin via mobilen, oppga at de begynte på julehandelen allerede før november.
  2. Sosialt utstillingsvindu
    Vindusshopping i fysiske butikker har lenge vært en ikonisk del av julehandelen. Stadig flere forbrukere finner imidlertid det de skal kjøpe, på mobilene sine, og de mener at Facebook-familiens apper er én av tre store kanaler for å finne nye produkter og varemerker (de to andre er fysiske butikker og butikkers nettsteder). Det er derfor av stor betydning å utvide vindusshoppingen til mobilen og sosiale medier. Invester ekstra mye tid og kjærlighet på sosiale medier i julehøytiden.
  3. Ekspander målgruppen
    I løpet av julen endrer målgruppenes kjøpsatferd seg drastisk. For eksempel var britiske kvinner 54 % mer tilbøyelige til å kjøpe elektronikkprodukter i julehøytiden enn de var i løpet av årets første kvartal. Sørg for å identifisere tilpassede målgrupper med hensyn til den endrede kjøpsatferden i jula. La produktene finne forbrukeren ved å bruke dynamiske produktannonser for brede målgrupper (DPA Broad Audience). Annonsen vil bli vist for folk som har vist interesse for et bestemt produkt, uansett om de har besøkt nettstedet eller ei. En utmerket måte å nå ut til nye kunder under julehandelen.
  4. Content is key
    En analyse fra Facebook viser at en person mellom 20-30 år vil på ett sekund rekke å avgjøre om det vedkommende ser i strømmen er interessant. Facebook mener at 60 % av en annonses fremgang avhenger av hvordan det kreative materialet mottas av målgruppen. Å investere tid på å optimalisere det kreative materialet til annonsene og fange forbrukerens interesse i løpet av det første sekundet bør være topp-prioritet under julehandelen. 
  5. Automatiske plasseringer
    For å maksimere avkastningen under julehandelen er det ekstra viktig å ta i bruk automatiske plasseringer, fremfor alt på Facebook-familiens apper. Automatiske plasseringer gir algoritmen mer fleksibilitet for å oppnå best mulig resultatet til lavest mulig pris. 

Mer Viva i innboksen din!