Maskin eller menneske – hvem skriver framtidens tekster?

2

Publisert 08 februari 2022, 13:02 av Andreas Norinder

Et svært interessant område innen SEO er hvordan AI (kunstig intelligens) kan brukes til å fremstille tekster. Vi i Viva Media jobber med mange nettbutikker og større nettsteder, og det er mildt sagt spennende å se hvilket enormt potensial som finnes innen dette området. Det er hele tiden tøff konkurransen om å nå de høyeste posisjonene. Å kunne benytte seg av en tilpasset AI-tekst som verktøy vil da kunne ha en veldig god virkning.

Ifølge Googles Webmaster Guidelines anbefales det for øyeblikket IKKE å benytte seg av maskingenererte tekster. Man kan til og med bli straffet for det, noe som fører til at nettstedets omdømme tar skade og de organiske posisjonene stuper.

Maskinskrevne tekster og SEO

Men ting begynner å skje. To av Googles topp SEO-eksperter, John Mueller og Gary Illyes, har nylig uttalt seg om temaet, og det fanget virkelig interessen min. I podkasten «Search Off the Record» sier de at det er et stort NEI til maskintekster som ikke redigeres av et menneske. Derimot er det greit med maskintekster som gjennomgås av et menneske før publisering. Det er altså et noe mer positivt syn på AI-tekster enn det som står i deres egne retningslinjer. Og dette er iøynefallende, med tanke på hvem det er som uttaler seg.

I podkasten nevner Gary Illyes også at de kan se både fordeler og ulemper med maskingenerert innhold, samt at de har sett AI-tekster som er «veldig gode og intelligent skrevet». John Mueller har også snakket om dette i Google SEO Office-Hours, en live Q&A på YouTube. Slik han ser det, vil det skje et skifte mot «mer fokus på kvaliteten på innholdet, snarere enn HVORDAN det var generert».

Som Mueller selv sa i podkasten: «Hvis vi ikke kan se forskjell på om det er skrevet av et menneske eller en maskin, spiller det da noen rolle?»

Tanker om maskinskrevet tekst

  • Nettsteder med mange produktsider kan virkelig dra fordel av maskintekster av høy kvalitet.
  • Det skulle kunne gå fort å for eksempel gå inn på nye markeder og i prinsipp sette opp et helt nytt nettsted med maskintekster på relativt kort tid.
  • Er den beste prosessen i fremtiden at et menneske står for analysen og en maskin for teksten?
  • Hvis/når maskintekster slår igjennom, vil det mest sannsynlig bli mye mer tekstinnhold på internett totalt sett, noe som gjør at høy kvalitet og relevans blir enda viktigere (det er alt superviktig!) for å posisjonere seg godt.
  • Maskintekster kan bli et svært effektivt verktøy i både liten og stor skala.

Vi lar John Mueller få siste ord om maskingenererte tekster i denne omgang. Vi anbefaler deg å følge ham på LinkedIn og Twitter. Når en Search Advocate hos Google uttaler seg, bør man høre på og overveie det som blir sagt. 

«It sounds like one of those areas where SEOs could evolve and try to learn more about fancy machine learning technologies and kind of build out a niche for themselves.»

John Mueller

Dette er som sagt veldig interessant. Det blir spennende å følge utviklingen i 2022.

Mer Viva i innboksen din!