Mobilen får stadig sterkere fotfeste ved internettkjøp

1

Publisert 21 mai 2018, 06:05 av Lukas Lind

Vår kjøpeatferd blir stadig mer digital og stadig flere kjøp gjennomføres via mobilen. Den gjør det enkelt å handle hvor som helst og på det tidspunktet som passer deg best.

I 2015 besto halvparten av alle e-handelsbesøk via en mobil enhet, altså mobiltelefon eller nettbrett. Nå er det mobiltelefonen som stadig befester sin posisjon  når det gjelder både inntekter, ordrer og besøk. Ifølge E-handel.se blir 2018 året da antallet e-handelsbesøk via desktop for første gang går under 30 prosent – mens e-handelsbesøkene via mobiltelefoner forventes å nå hele 64 prosent. Dette viser statistikk fra https://analytics.ehandel.se

I et blogginnlegg på «Think with Google» sier Matt Bush, Country Director for Google UK, at «innsatsene for det mobile er høyere enn noensinne» og at «det ikke lenger er noen idé for markedsførere å komme med unnskyldninger».

Inntektene via mobilen øker

I 2016 ble det skrevet et innlegg på Viva-bloggen om at hvert tredje nettkjøp gjøres på mobilen. Utviklingen har utvilsomt fortsatt i samme retning. I løpet av 2017 ble nesten  40 prosent av samtlige kjøp foretatt via mobilen og fortsetter den positive kurven, vil tallene for 2018 ligge på cirka 48 prosent.

I blogginnlegget jeg nevnte tidligere, skriver Googles Matt Bush også at disse tallene stiller høyere krav til e-handlere om å levere en bedre mobilopplevelse for kundene sine. «De ønsker å  fullføre en transaksjon uten friksjon. Dette innebærer at merkevarer som ønsker å forbli konkurransedyktige, må gjøre mobilbrukere til en prioritet,» skriver han.

Mer Viva i innboksen din!