Mulighetene med Google Smart Bidding

2

Publisert 16 januar 2020, 10:01 av Josefine Bergman

Digital markedsføring er en fantastisk mulighet når det gjelder å evaluere og få statistikk på hvordan det faktisk gikk for den satsningen du gjorde i form av én eller flere ulike markedsaktiviteter. Søkeordsmarkedsføring er i særklasse den mediekanalen som hjelper deg med å drive ditt unike formål med kampanjen. Google har samtidig utviklet budgivningsmulighetene sine enda et hakk.

Mange deler er viktige når man skal opprette en fremgangsrik SEM-kampanje i Google Ads. Hele annonsen må være utformet på en relevant måte for søkeordet, med en tekst som er tilpasset tilbudet, og en destinasjonsside som står til den besøkendes forventninger til annonsen og tilbudet. 

Utformingen skal også avspeile hensikten med kampanjen og for å optimalisere de investerte pengene, trenger du en budgivningsstrategi. I Smart Bidding brukes maskinlæring der dataen baseres på historikk fra både Google samt din egen unike data fra akkurat nettstedet ditt. Smart, eller hva?

 

På denne måten er det hvem som faktisk søker og hvilke intensjoner søket har basert på historikk, som blir avgjørende for budstrategien. Algoritmen bearbeider langt større mengde data enn hva et team på mange personer noensinne skulle kunne gjøre på samme tid. Automatic Bidding er i stedet når du lar maksprisen for hvor mye en konvertering får koste eller det daglige budsjettet bli avgjørende for resultatet. 

Det gjør at den store fordelen med Smart Bidding er at den er ekstremt god på å konvertere «riktige» søk til konverteringer som handler om et faktisk kjøp i form av en digital transaksjon. Så fordelaktig er Smart Bidding, en strategi du bruker i e-handelskampanjer som har til hensikt å fange opp kunder som befinner seg langt nede i kjøpstrakten. Handler SEM-kampanjen din om å fange inn målgruppen høyere opp i kjøpstrakten, er automatisk budgivning en bedre strategi å anvende seg av. 

Husk at Smart Bidding ikke gir et direkte resultat, men krever en viss innlæringsperiode basert på faktiske konverteringer for å registrere data som brukes som grunnlag for fremtidige maksimalt optimaliserte bud. 

 

Fordelene med Smart Bidding

 

Maskinlæring optimaliserer budene dine så du får ut en maksimal konverteringsverdi. 

Budgivningssignaler som enhet, plass, tid på døgnet, remarketinglister, nettlesere samt språk er faktorer som spiller inn for å tilpasse budene etter brukerens unike sammenheng. 

Fleksible kontroller muliggjør at du selv kan angi resultatmål for budgivningen og optimalisere søkebudene for din valgte attribusjonsmodell.

Statusmeldinger kommer fortløpende under kampanjen og rapporter som tydelig forklarer hva som skjer med budstrategiene dine. 

 

Ja, vi ønsker alle å foreta smarte valg i søkeordsmarkedsføringens budgivning, men iblant trengs det også en ekstra relevant og kreativ copy innen det betalte søket for å få klikk og til slutt konverteringer. Googles utviklede tjeneste Smart Creatives kan dere lese mer om i neste innlegg. Gå ikke glipp av det!

Mer Viva i innboksen din!