Mulighetene med Smart Creatives i Google Ads

2

Publisert 23 januar 2020, 16:01 av Josefine Bergman

Å skrive og teste ulike tekster i Ads var en svært tidkrevende del inntil for et år siden. Nå løser Googles smarte teknologi i form av maskinlæring det slitsomme momentet. Og selv om visse kreative krefter fremdeles er nødvendig, er det langt enklere.

I likhet med tidligere problemer med kompleksiteten med attribuering, målgrupper og budstrategi har nå også Google tatt i bruk samme maskinlæringsteknikk for creatives. Så det som før innebar at du måtte sitte og skrive hver eneste annonse med overskrift og beskrivelse til hver unike målgruppe, er nå en saga blott. Med Smart Creatives, som nå er utviklet til et riktig godt og effektivt produkt enn det var ved lanseringen, kan du teste langt flere annonsevarianter enn hva som før ofte var økonomisk forsvarlig for bedrifter med mindre budsjett. Da var en god del manuell tekstredigering nødvendig. 

 

Sånn fungerer det

Med Googles responsive søkeannonser muliggjøres en tidseffektiv annonsering både i form av automatisk optimalisering og direkte synlighet. Den responsive søkeannonseringen gjør at opp til 15 overskrifter og fire beskrivelser ruller samtidig for å teste hvilken av alle kombinasjonene som er den mest konverterende. Dette rangeres etter data fra destinasjonsside, søkehistorikk, andre Ads på kontoen din og lignende annonsørers Ads. En teknikk som er grunnlagt på maskinlæring for at akkurat din annonsetekst skal få det vinnende budet.

 

Tenk på

Her er det likevel fremdeles viktig å benytte seg av unike overskrifter. Hent inspirasjon fra tidligere rapporter i Ads Manager for hva som ga klikk og utform teksten etter det. Prøv å anvende unike selling points sammen med så mange synonymer av dine valgte keywords som mulig. 

 

Google anbefaler at man bruker RSA-annonser og at i kampanjeperioder som kommersielt store høytider da budene øker kraftig, bytt bare ut deler av annonsen og endre ikke fullstendig på den. Gjør slike endringer i god tid, og å legge til noen relevant endring for den aktuelle høytiden, er å foretrekke. 

 

På denne måten gir du Google sjansen til å teste ulike kombinasjoner av overskrifter og beskrivelser i annonsen. Med tiden lærer Google seg hvilken kombinasjon som genererer best resultat. Du som bedriftseier gir altså Google ingrediensene, som du selvfølgelig må ha kontroll på, men Google står for selve blandingen og bakingen av den mest utsøkte kaken du kan tenke deg. En smart bakt kake, rett og slett!

 

Les også teksten om Smart Bidding som gjør at akkurat ditt bud vinner.

 

Tekst: Matilda Larsson er en tilhenger av å vite alt om hva som fungerer hos målgruppen lengst nede i kjøpsreisen deres. Hun er altså en av Vivas mange stjerner i SEM-avdelingen som er proffe på søkeordsmarkedsføring.

Mer Viva i innboksen din!