Nybegynnerguide til SEO

2

Publisert 20 januari 2022, 14:01 av

Hva betyr SEO?

SEO står for Search Engine Optimization og oversettes best på norsk til søkemotoroptimalisering.

Hvorfor er det viktig å jobbe med SEO?

Hvis du synes, så finnes du. I Norge bruker 94 % av befolkningen Google. SEO er jobben du trenger å gjøre for at nettstedet ditt skal synes bedre i søkeresultatet.

Hvorfor er det bra å synes i søkeresultatet?

Jo mer og bedre du synes i søkeresultatet, desto større blir brukernes oppmerksomhet om merkevaren din, og desto flere klikk genereres fra søkeresultatet til nettstedet ditt.

Trafikken som når nettstedet ditt, bidrar også til økt bevissthet rundt merkevaren din og i det lange løp også til økt salg av varene og tjenestene dine.

Er SEO markedsføring?

Ja, SEO er digital markedsføring som bidrar til å gi bedrifter og organisasjoner økt synlighet i søkemotorenes organiske søkeresultater.

Hvordan jobber man med SEO?

Når det gjelder søkemotoroptimalisering, er det en rekke faktorer som er avgjørende for hvilken plassering et nettsted får i søkeresultatet.

Her er en liste over alle elementene som er viktige å jobbe med for å forbedre plasseringen din i søkeresultatene: 

  • Innholdet på nettstedet ditt
  • URL-struktur
  • Meta-titler & metabeskrivelser
  • Alt-tekster
  • Lenker
  • Brukeropplevelsen (Core Web Vitals)

Kan jeg selv optimalisere nettstedet mitt for Google?

Ja, det kan du. Finn ut hvilke oppdateringer Google planlegger å lansere, og følg med på hvordan disse endringene kan påvirke synligheten til nettstedet ditt.

Det er også lurt å kjenne til hvilke faktorer Google anser som viktige for at du skal fortjene gode plasseringer i søkeresultatene. Disse kalles rangeringsfaktorer og kan for eksempel handle om:

  • Metatitler
  • Relevant tekstinnhold 
  • Lenkekraft

Hva betyr metatittel og metabeskrivelse?

  • Metatittel er overskriften på søkeresultatet ditt og en viktig faktor for hvordan du rangerer i søkeresultater på et gitt søkeord, et spørsmål eller en søkestreng.
  • Metabeskrivelse er et område på 990 piksler der du ved hjelp av tekst kan selge produktet, tjenesten, kategorien og nettstedet ditt direkte i søkeresultatene.

Slik får du nettstedet ditt til å stige i søkeresultatet

Mange brukere stiller i dag spørsmål til Google. Ved å fremheve disse spørsmålene i tekstinnholdet på nettstedet ditt og besvare dem, har du gode sjanser til å få fordelaktige plasseringer i søkeresultatene.

Glem ikke at Google også tar hensyn til relevansen mellom spørsmålet og selve formålet med nettstedet/firmaet ditt.

Hvordan forstår jeg søkeatferden til de besøkende?

For å forstå hvilke søkeord i søkeresultatet som leder dine besøkende til nettstedet ditt, kan det være lurt å implementere og lære deg systemene Google Search Console & Google Analytics. Disse systemene gir verdifull data og kunnskap om brukernes søkeatferd.

Oppsummering – en nybegynners guide til SEO

Nå har vi gått gjennom det grunnleggende for hvordan du kan jobbe med søkemotoroptimalisering for nettstedet ditt, og jeg lover deg at bare ved å komme i gang med dette arbeidet, vil du se resultater. Les mer i Vivas egen SEO-guide.

Det skal imidlertid sies at SEO både er komplekst og i stadig endring. Du er således ikke ferdig, selv om du har gjennomført en viss grad av optimalisering.

Arbeidet du gjør, kan i stedet betraktes som et vedlikeholdsarbeid der du utvikler, ekspanderer, optimaliserer og rengjør nettstedet ditt. 

Fortjen synligheten din! Arbeid jevnt og trutt med SEO og fortjen plasseringen din i søkeresultatene.

Mer Viva i innboksen din!