Nyheter innen programmatic

2

Publisert 25 februar 2020, 13:02 av

Mange nye funksjoner og features er på gang i den programmatiske verdenen. Det dreier seg om alt fra nye spennende formater til B2B-reklame. Men også hvordan man som annonsør nå skal kunne annonsere på en stilig måte og gi brukerne integritet uten å miste effekten.

Utendørsreklame er blitt tilgjengelig for programmatiske kjøp

 

Det har lenge vært snakk om utendørsreklame og dens store fordeler. Utendørs innehar andreplassen på listen over mest verdsatte reklamemedier, nest etter kinoreklamen, som lenge har ligget på en soleklar førsteplass. Med den topplasseringen som et favorittmedium har det inntil nylig vært en tungvint og dyr mediekanal å kommunisere gjennom. Noe som nesten utelukkende bare har vært mulig for de store selskapene med høye budsjetter. Broadsign er et selskap som har forstått at flere trenger tilgang til Digital Out of Home (DOOH) som annonseplass på en enklere måte gjennom sin egen kjøpeplattform, i stedet for å inkludere enda en part og gjøre mediekjøpet både dyrere og unødvendig komplisert. Broadsign har 187 000 digitale skjermer over hele verden og muliggjør både stillbilder og levende innhold for best mulig utforming av kommunikasjonen. Takket være denne utviklingen kan utendørsreklame nå bli en selvsagt del i din bedrifts mediestrategi! 

 

B2B-annonsering

 

Det finnes mange B2B-bedrifter som ofte opplever at de har problemer med å nå riktig målgruppe med kommunikasjonen sin i digital annonsering. Da velger man ofte bort den merkevarebyggende reklamen til fordel for den litt enklere veien, retargeting. Det vil si å målrette annonser mot dem som allerede har vist en interesse for bedriften gjennom å søke etter bedriftsnavnet eller tilbudet, noe som absolutt også er en viktig del i å fange inn leads. Men da går man glipp av en god del potensielle kunder som ikke har noen som helst kjennskap til produktet, tilbudet eller bedriftens eksistens. Derfor anbefales det at man gjør begge deler. Nå er en ny funksjon utviklet som gjør at man kan se nøyaktig hvilken bedrift som har sett eller klikket på annonsen, det er altså via IP-adressen at det er mulig å spore hvilken bedrift som anvender seg av de spesifikke IP-adressene. Dette gjør at vi nå kan levere en unik liste med rykende ferske leads. Klare til å serveres til annonsørens salgsteam der dere kan fortsette å bearbeide de allerede litt oppvarmede kontaktene lenger ut i kundereisen.

 

Nyheter i korthet

 

Ad Creative-mal

I vår digitale annonsekjøpsplattform vil vi i løpet av Q2 kunne opprette bannere ut ifra ferdige maler. Du legger inn logoer, billedmateriale, velger farge og tekst. Siden er du som annonsør klar til å vises på alle nettstedene som inngår i nettverket vårt (med nettsteder som Aftenposten, VG og Finn.no når du store deler av Norges befolkning). Ta kontakt med Viva for å finne ut hvordan vi kan hjelpe akkurat din bedrift!

 

Universal ID

I løpet av Q2 vil BidTheatre i samarbeid med Digitrust utvikle en Universal ID som gjør at vi slipper å legge inn data fra flere ulike kilder og nettsteder som sporer hver bruker gjennom en «cookie». Vi vil med andre ord kunne hente inn data på en sikker måte og basere oss på samme kilde, og det uten å bruke cookies, med andre ord førstehåndsdata der alle brukerne er helt anonyme. Dette betyr at du som annonsør vil føle deg helt trygg på at vi som byrå ikke krenker brukernes personvern når vi hjelper deg med å nå ut med annonser mot en målgruppe der vi baserer oss på førstehåndsdata.

 

Tekst: Skrevet av vår ekspert og display manager Alexander Kollstedt. Han kan alt om hvordan effektiv markedsføring via programmatiske kjøp foregår via kanaler som nyhetsmedier og strømmetjenester.

Mer Viva i innboksen din!