Øk visningstiden på YouTube-kanalen din med en sluttskjerm

3

Publisert 24 mai 2021, 07:05 av Sofie Benneborg

Hvor tar seerne dine veien etter at de har sett videoen din på YouTube? Er det mulig å øke
sjansen for at seeren blir værende på kanalen din? Kanskje er videoene dine inndelt i en
serie, og du vil hjelpe seeren med å finne neste del med det samme? Heng på, så skal jeg
forklare hvordan du går til verks!

Du har en seer som har interessert seg for en av YouTube-videoene dine og har sett på
denne. Når videoen er ferdig, er det automatisk to ting som kan skje:

1. Seeren har satt på automatisk avspilling og får da med en gang se en ny film basert på
hva YouTube tror vedkommende er interessert i.
2. Seeren har stengt av automatisk avspilling og får da i stedet opp alternative videoer
basert på hva YouTube tror at vedkommende er interessert i.

Ingen av disse alternativene gagner kanalen din, siden du ikke har mulighet til å påvirke hva
som blir den neste videoen. Men det er mulig å omgå dette til en viss grad og i stedet få
seeren til å bli værende på kanalen din og se en av filmene dine. Løsningen kalles «end
screen» eller sluttskjerm.

En sluttskjerm er noe du manuelt velger å legge til i YouTube-filmen din i YouTube Studio,
og som vises i 5-20 sekunder på slutten av filmen. På sluttskjermen kan du legger inn opp til
fire elementer som oppfordrer seeren til å samhandle med disse. Det er fire ulike elementer
man kan velge mellom: Videoklipp eller spilleliste, oppfordring til seeren om å abonnere,
lenker til godkjente nettsteder og en annen YouTube-kanal.

Når du velger å legge til disse i den innspilte videoen din, vil elementene dekke
filmmaterialet ditt i den tidsperioden du velger å vise sluttskjermen. I noen tilfeller kan dette
fungere, men for å få det til å se skikkelig proft og tiltalende ut anbefaler jeg at du også
legger inn en bestemt bakgrunn, et stillbilde, før dette på slutten av videoklippet. På denne
bakgrunnen kan du legge til tekst og piler (før opplasting), for å oppfordre seeren ekstra
innstendig om å samhandle med de ulike elementene.

Når videoen din er ferdig, inkludert sluttskjermen, kommer vi tilbake til scenariet som jeg
nevnte ovenfor. YouTube kommer til å velge ut noe nytt for seeren, men forhåpentligvis har
sluttskjermen din vært så pass innbydende og relevant for seeren at vedkommende allerede
sitter og ser på neste klipp på kanalen din!

Så hvordan legger man til en sluttskjerm?

1. Via YouTube Studios velger du å laste opp filmen din, alternativt redigere en eksisterende
film. 2. Hvis du har lastet opp en ny film, velger du «Video elements» og deretter «add an
end screen». Hvis du har opprettet en sluttskjerm tidligere, får du opp alternativet å
importere fra video, ellers velger du bare «add».
Hvis du vil legge til en sluttskjerm på en eksisterende film, velger du å redigere den og blir
værende på «details» i høyremenyen, skroller ned og finner da «end screen» på venstre
side.
3. Når du er der inne, kan du enkelt velge mellom ferdige maler, eller du kan starte på en
helt tom side ved å klikke på plusstegnet. Dersom du velger ferdige maler, vil du fortsatt
kunne flytte rundt på, legge til og fjerne elementer, slik du måtte ønske det.
4. Tilpass elementene etter dine ønsker, sørg for at ikke noe overlapper med noe annet og
husk å lagre!

Tekst: Sofie Benneborg har en mangeårig bakgrunn som SEM Manager i Viva, men har nå
spesialisert seg på YouTube. Hver dag hjelper hun kundene våre med både å bygge
merkevare og konvertere på rekkeviddemediet YouTube. Og dette på en representativ og
profesjonell måte som gjør investeringen lønnsom for hele virksomheten.

Mer Viva i innboksen din!