Oppdatering av Googles søkealgoritme

2

Publisert 29 januar 2020, 10:01 av Joachim Almeke

Google allerede har kunngjort den første store endringen av søkealgoritmen sin for 2020. Oppdateringen bærer navnet «Google January 2020 Core Update» og den begynte å rulle ut globalt den 13. januar. Så langt finnes det ikke så mye informasjon om hva oppdateringen omfatter. Derimot har nettsteder med innhold som berører temaene finans, helse og nyheter blitt mest påvirket i sine posisjoner. SEMrush har et interessant verktøy som måler endringer i posisjoner for søkeresultater i et antall kategorier/temaer der de ovennevnte temaene har hatt store posisjonsforflytninger i resultatet. Om vi ser isolert på kategorien nyhetsnettsteder i verktøyet til SEMrush, så har det vært utrolig stormfullt i den siste tiden, noe du kan se i grafen nedenfor.

SEMrush-verktøy som tar tempen på hvordan SERPEN forandres. 

Det er så sannelig ikke rart at akkurat disse temaene rammes av en Google-storm. Denne typen av nettsteder er av sådan karakter at det kan påvirke menneskers liv og kan være skadelig for den enkelte. For eksempel finnes det mange nettsteder innen kategorien finans som vil at vi skal foreta suspekte investeringer i ulike kryptovalutaer, eller helsefokuserte nettsteder som tilbyr en rekke svært «tvilsomme inngrep» eller ulike «naturtilskudd» som skal bedre selvtilliten din. For ikke å snakke om alle de falske nyhetsnettstedene som prøver å spre akkurat sin side av mynten. Slik jeg ser det, har Google alltid jobbet for et fritt demokrati, så disse «opprydningene» er vel nødvendige. Nå har ikke alt en ond hensikt, som jeg kanskje fikk det til å låte som, men selvsagt er vanlige nettsteder blitt justert opp eller ned etter en nyvurdering innen kategorien nettstedet er virksom innen. Dette kan også være et tegn på at den tidligere «medic update» som skjedde i fjor og rammet helsenettsteder uhyre hardt, er blitt mildere. Disse nettstedene har nå fått tilbake en synlighet som de fortjener etter tidligere å ha blitt rammet av akkurat «medic update».

Skulle nettstedet ditt ha blitt rammet av Google-stormen, ta det med ro. Google har tidligere gitt følgende anbefalinger fra en bloggpost i august 2019:

 

 «Vi foreslår at du fokuserer på å tilby det beste innholdet du kan».

Innhold og kvalitet: Tilbyr nettstedet ditt originalt og høykvalitativt innhold? Er sidens tittel og beskrivelse tiltalende og gjenspeiler de innholdet? 

Kompetanse og troverdighet: Er innholdet pålitelig? Inneholder siden feil? Skulle du som webansvarlig som lander på en side via et Google-søk, stole på nettstedet du finner?

Presentasjon og produksjon: Ser innholdet ut til å være utforsket og velprodusert – eller virker det som masseprodusert nonsens? Er det for mange annonser? Laster siden korrekt i alle enheter?

Mer Viva i innboksen din!