Oppmerksomheten vekkes når innholdet er bevegelig

2

Publisert 28 februar 2020, 11:02 av Josefine Bergman

Studier viser tydelig at hjernene våre liker når ring rører på seg, hvilket bekrefter hvorfor bevegelig innhold mange ganger er mer vellykket enn stillbilder i markedskommunikasjon. Bevegelig media fanges nemlig lettere opp av hjernens signalsystem, og vi er mer tilbøyelig til å rette fokuset mot noe som rører seg.

Hos Viva har vi en rekke skarpe hjerner for ulike deler av markedsføringen og som er spesialiserte på områder som YouTube, banner-annonsering, sosiale medier, målgruppeinnsikter og utforming av det kreative innholdet. Her kan du lese om noen av Vivas stjerners profesjonelle syn på bevegelig innhold. 

 

Hva er fordelene med bevegelig innhold?

 

Rikard Jerselius, Insight Manager: 

– Bevegelig er et bedre format for kommunikasjon i en innholdsbærende kanal der man vil møte målgruppens behov for informasjon, kunnskap før et kjøp eller kontakt med en bedrift eller organisasjon. Alle beslutninger vi tar, baseres på den informasjonen vi har tilgjengelig, og derfor er det viktig å gi målgruppen svar på de spørsmål som leder dem videre i kundereisen. Siden er det naturligvis et godt format for å bygge merkevaren da det blir levende. Vi som kunder blir stadig mer bortskjemte med velfungerende kundereiser, og der er bevegelig innhold en viktig del. Derfor vokser kanaler som YouTube stadig i popularitet.

 

Mariella Reihammar, SEM Manager: 

– Ut ifra min rolle tenker jeg på det selvsagte mediet YouTube, som blir daglig brukt av en tredjedel av den svenske befolkningen. Folks atferd beveger seg mer og mer i en retning av at man bruker YouTube som en søkeplattform for å finne kunnskap og tips. Her spanderer brukeren generelt lenger tid, og selvsagt gir også lyden en ekstra dimensjon av fokus på innholdet som ikke finnes i en vanlig sosiale medier-skroll. 

 

Haidi Jakobsson, Social Media Manager: 

– Et bilde sier mer enn tusen ord, og en video sier mer enn tusen bilder. I strømmen på sosiale medier har vi i dag ikke mer enn ett sekund på å fange titterens oppmerksomhet med annonsen vår, noe som gjør video til det overlegent bedre annonseformatet. En stilig video viser tydelig budskapet sitt de første tre sekundene, den er tekstet (majoriteten har ikke lyden påslått på mobilen) og stikker seg ut i mengden! Vær ikke redd for å gjøre noe ingen andre har gjort før. Sosiale videoer skal være delbare! Det skal oppleves som en samtale mellom deg og titteren.

 

Alexander Kollstedt, Display Manager:

– I en verden der vi blir stadig mer reklametrøtte, blir det ekstra viktig å skille seg ut. Dessuten øker konkurransen hele tiden i det digitale landskapet. Det er helt klart en fordel med bevegelig innhold, da bannere ofte vises i et ellers ganske okkupert og iblant informasjonstett miljø. Det trenger bare være et lite element i banneret som rører på seg, som en pil eller lignende, og dermed gir flere klikk. En annonse på strømmetjenester, som for eksempel tv4play, ser du som oftest i helskjermstørrelse og på kveldstid, noe som gjør at du som annonsør kan være sikker på at du virkelig synes og får en stor oppmerksomhetsgrad.

 

Fredrik Lundqvist, Creative Director: 

– Det åpenbare svaret er at mange digitale kanaler belønner bevegelig, for eksempel Facebook og Instagram, og naturligvis YouTube. Men fremfor alt gir bevegelige medier oss en unik mulighet til å formidle følelser, og vi mennesker er konstruert for å oppleve følelser. Ta ICA-reklamene med Stig & Co som eksempel. Få husker prisene fra filmene, men alle forstår hvilken følelse ICA ønsket å knytte til merkevaren sin. Bevegelig media formidler følelser, og følelser skaper minner. 

Mer Viva i innboksen din!