Optimaliser e-handelen med riktig copy

2

Publisert 17 mars 2020, 16:03 av Alexander Åberg

Vil du forbedre e-handelens copy? Les videre. Her tipser Vivas copywriter Alexander Åberg om 9 små ting som kan utgjøre en stor forskjell for e-handelen din.

Den som har oppmerksomheten, har makten. De heter det i alle fall i henhold til oppmerksomhetsøkonomien, der alle kiver om de 2 sekundene hver kunde bruker på en annonse. Så hvordan lykkes man å nå igjennom? Gjennom små endringer på flere steder. Her følger noen av dem.


Hold det enkelt

Er målet at brukeren skal handle? Skriv «kjøp her». Vil du at brukeren skal få mer informasjon? Skriv «Klikk her for mer informasjon». Tenk på hva som skjer etter at brukeren har klikket – og la det styre teksten din.


Prioriter USP-ene dine

Mange slenger inne alle USP-ene uten tanke på prioritet. Det første ordet man leser i en setning, er kanskje ikke viktigst i en roman, men det er garantert viktigst i microcopy og e-handelscopy. Evaluer, prioriter og plasser USP-ene dine i henhold til verdi.


Hold styr på plassen din


Emnelinjer i nyhetsbrev som klippes av, gir ikke et trivelig inntrykk. Unødig lang annonsetekst godkjennes ikke hos Facebook eller Google. Søk opp og samle alle dine kanalers maksimalt antall tegn og formater i et regneark, angi også en vilkårsbetinget formatering som advarer når teksten er for lang.

 

La AI gjøre grovarbeidet

La AI-en hos Google og Facebook gjøre den kjedelige jobben før annonseringen din – testing og evaluering mens du skriver spennende copy. Skriv tekstene dine så ulike som mulig. Kategoriser dem gjerne. Én tekst som fokuserer på levering, én på tilbud og så videre.


Bruk tall

Har du muligheten til å snakke tall? Gjør det. «Mer enn 1500 jeans» veier tyngre enn «et stort utvalg jeans». Tall bryter opp, konkretiserer og går rake veien inn i hodet.

Dropp utropstegn

Utropstegn er unødvendige, høylytte og aggressive. Det er viden kjent blant skribenter å tøyle bruken av utropstegn, mens mange e-handlere fremdeles tro på !-kraften. Gjør som både Google og Facebook anbefaler: Skriv uten utropstegn. 


Snakk ikke om deg selv hele tiden

«Vi har», «Vi kan», «Vi gir». Har du ikke lært at det er uhøflig å snakke om seg selv? Fokuser på brukerne dine. På hvilken måte er tjenesten din verdifull? Prøv å skifte ut «Vi tilbyr» med «Du får» og andre varianter. Inkluder leseren din i teksten.


Følg skrivereglene

Skrik Ikke Med Store Bokstaver I Begynnelsen Av Ord. Les den setningen om igjen. Opplevde du lesingen som smidig eller gjenstridig? Tenkte vel det. Det er en grunn til at aviser, bøker og i prinsipp alle tekster skrives i henhold til regler. De avhjelper leseren. Gjør leseopplevelsen din behagelig og trygg.


Bruk «best practice»

Om du ser at 90 prosent av konkurrentene dine skriver på en viss måte, er det antakelig fordi det fungerer. De har testet, finpusset og prioritert – så hvorfor skal du måtte gjøre det samme? Følg «best practice» – men legg til ditt eget preg.

Har du lest så langt? Herlig. Prøv ut noen av disse knepene, så lover jeg at kundene dine blir enda mer fornøyd- Mennesker trives med enkel kommunikasjon. Lykke til!

Mer Viva i innboksen din!