Optimer din egen og bedriftens Linkedin!

4

Publisert 17 desember 2019, 14:12 av Robert Rollert

LinkedIn er i vekst, og med 1,2 millioner aktive brukere bare i Norge finnes det ikke lenger noen unnskyldning for ikke å være representert der. Her finner du bl.a. 380 000 beslutningstakere og det bare i Norge. Globalt vokser LinkedIn hurtig og har totalt over 500 millioner aktive brukere, 40 millioner av disse er dessuten beslutningstakere og 10,7 millioner opinionsdannere.

Litt annerledes

LinkedIn fungerer noe annerledes sammenlignet med andre sosiale medier. Her er det viktigere enn noensinne å involvere sine ansatte og satse stort på dynamisk innhold. Her er noen tips på hvordan du best jobber med bedriftssiden din på LinkedIn.

 

Språk

Vil du ha siden på flere språk, kanskje både norsk og engelsk eller andre språk? Sett sidens standardspråk til engelsk og velg norsk eller andre språk som sekundære. Skriv alt i profilen på alle språk. Ved å gjøre det på denne måten, sikrer du at alle som ikke har norsk som sitt førstespråk på LinkedIn, ser siden på engelsk. Gjør du motsatt, vil alle som ikke har engelsk som førstevalg, få se den norske versjonen, noe som blir litt feil.

 

Del, del, del

På LinkedIn handler det veldig mye om å demonstrere og fremfor alt dele kompetanse og kunnskap. Gjør oppdateringer der du deler interessante bransjenyheter, deler tanker, innsikter og synspunkter og skriver bransjerelaterte eller produktspesifikke artikler. Kommenter og del gjerne andres innlegg eller del artiklene deres. Følg samarbeidspartnere, bransjeorgan eller relevante influensere.

 

Engasjer de ansatte

På LinkedIn vil du vise at bedriften har mange og kompetente ansatte. Det er derfor viktig at du engasjerer dem. Skriv en policy for sosiale medier generelt og LinkedIn i særdeleshet. Sørg for at alle i personalet er knyttet opp til bedriftssiden og ikke bare har oppgitt firmanavnet som arbeidsgiver.

Oppfordre også medarbeiderne til å være aktive på LinkedIn og ja… det er OK å surfe på LinkedIn i arbeidstiden. Her bygger man opp nettverket sitt, holder oversikt over konkurrenter og får bransjerelaterte nyheter og innsikter. Og fremfor alt setter du bedriften på det sosiale kartet.

Alle som arbeider i bedriften og har en LinkedIn-profil, bør som sagt være koblet til bedriftssiden. Under introduksjonen bør en bedriftsbeskrivelse og personens stilling finnes, i tillegg til dennes personlige presentasjon. Her bør alle ansatte ha samme beskrivelse av bedriften. En kort presentasjon på to til tre setninger som beskriver bedriftens virksomhet, visjon og målsettinger. Den ansattes beskrivelse av stillingen sin bør også matche både øvrige ansatte med samme stilling, men også bedriftens beskrivelse av stillingen. De fleste har i dag en tydelig arbeidsbeskrivelse, og i den kan man legge inn en kort beskrivelse av bedriften og tjenesten som kan brukes på LinkedIn. Ved å gjøre det på denne måten, gis et tydelig og helhetlig bilde av bedriften og dens medarbeidere.

 

Vis bedriftens kompetanse

Oppfordre alle medarbeidere til å skrive bransje- og/eller produktrelaterte artikler som de publiserer på LinkedIn-profilen sin. Del så disse artiklene på bedriftens LinkedIn-side. Nå viser dere potensielle kunder og samarbeidspartnere at selskapet har kompetent personale i motsetning til om det bare finnes én person på markedsavdelingen som publiserer alt materiale.

 

Eksempel på oppdateringer

Opprett eller del minst én oppdatering per dag på bedriftssiden, men absolutt minst én i uken. Få hjelp av de ansatte, men husk å lage en policy for sosiale medier så alle vet hva de kan, ikke kan og har å forholde seg til.

Hold oppdateringene korte, helst ikke mer enn 150 tegn inkl. ev. lenker og CTA. Apropos CTA, forvent deg ikke at mottakeren av budskapet skal forstå at det forventes at han eller hun må besøke bedriftens nettside. Om det er målet, glem ikke å oppfordre til det.

«Lenk alltid i størst mulig grad til nettstedet og da direkte til en side som er relevant for innlegget. Om lenkene er lengre enn 23 tegn, korter LinkedIn dem automatisk ned, men her anbefaler jeg at man tar i bruk kampanjelenker, slik at man kan spore trafikken fra spesifikke innlegg i Google Analytics. Lenke til Google URL-builder finner du her.”

 

Publiser til rett tid

På LinkedIn presenteres innlegg i stor utstrekning i kronologisk ordning og gjentas sjelden, spesielt om noen har mange i nettverket sitt. Man har med andre ord som oftest bare én sjanse til å vise et organisk innlegg.

Den største trafikken på LinkedIn finner man som regel mellom klokken 9-11 på hverdager og da helst på desktop. Det er også relativt høy aktivitet på ukekvelder klokken 20-22, og då helst på nettbrett. Men man ser en markant økning av bruken på mobil, selv om den ikke er sammenlignbar med andre sosiale medier.

Velg rett målgruppe. Når bedriftssiden har fått flere følgere, er det mulig å velge hvilken målgruppe innlegget skal rettes mot. Målgruppen må nå minst 300 personer av sidens følgere. Dette gjør at man kan opprette et utvalg og lagre ulike målgrupper basert på hvilken type innlegg du vil publisere.

 

Showcase-sider

Har du et spesifikt produkt, avdeling eller regelmessig arrangement, kan en Showcase-side være et godt alternativ. Det er en måte å bygge langvarige relasjoner på og ikke et kampanjeverktøy. Her kan du, akkurat som for bedriften, bygge nettverk, publisere innhold og rette budskapet mot spesifikke målgrupper. Showcase-siden kobles til bedriftssiden (hovedsiden) og du kan annonsere bare for showcase-siden om du vil.

 

Bygg nettverk

Pass på å følge andre sider, bedrifter eller influensere som er relevante for bedriften og bransjen. Som nevnt tidligere, er det bra også å dele andres innlegg, dette kan føre til at de og andre i nettverket deres begynner å følge bedriftssiden din og bygger opp følgerskaren din.

 

Nå flere

Når bedriftssiden er komplett og optimalisert, kan du begynne å øke rekkevidden ved å markedsføre innleggene mot utvalgte målgrupper eller t.o.m. laste opp e-postlister og dirigere innleggene mot spesifikke mottakere. Sørg også for å implementere LinkedIns Insights TAG på nettstedet, da kan du begynne å gjenannonsere (retargeting) mot besøkende på nettstedet ved å opprette annonser på LinkedIn som bare vises i mottakernes strømmer og ikke på bedriftssiden.

Du kan til og med opprette unike kampanjer og tilpasse innholdet basert på hvilke sider eller produkter den besøkende til nettstedet har viste interesse for.

En annen måte å nå ut på, er å annonsere mot InMail. Da sender du sponsede InMail mot spesifikke målgrupper eller mot utvalgte personer gjennom e-postlister. Det kan ta opp til én eller to uker før alle eller de fleste av dine sponsede InMail blir levert, da de først sendes når en bruker logger seg inn på sin LinkedIn-konto, dette for at din sponsede InMail skal havne lengst opp.

 

Robert Rollert er Social Media Strategist og leder Vivas team for sosiale medier fremover med sin brede bakgrunn innen markedsføring. Med sin årelange erfaring fra sosiale kanaler har han opparbeidet seg en bråte med klok innsikt og kunnskap for å kunne utvikle den best mulige strategien innen paid social.

Mer Viva i innboksen din!