Prognose for programmatiske annonsekjøp

3

Publisert 14 mars 2019, 15:03 av Lukas Lind

Programmatisk annonsering er den hurtigst voksende sektoren innen digital markedsføring. I løpet av 2019 forventes det å utgjøre så mye som 50 prosent av det totale salget av digitale annonser.

Tekst: Alexander Kollstedt

 

Snart kan markedsførere kjøpe programmatisk annonseplass på lineær TV, utendørsreklamen vinner stadig terreng mens spillselskapene mister posisjon. Mer om de sakene snart. 

Vi begynner med å avklare hva programmatiske annonser faktisk er. I dag kan du kjøpe programmatisk annonseplass på digitale strømmetjenester og på nettsteder som Netteavisen, abcnyheter, dagbladet, tv2.no, na24.no – ja, du kan faktisk nå opp til 90 % av internettbrukerne via disse nettverkene. Her kan målgruppen identifiseres basert på demografi, geografi og interesser. Dette er mulig med hjelp av cookies – små tekstfiler som lagres på brukerens datamaskin og som gjør det mulig å følge dennes surfeatferd. Informasjonen fra cookies kan avgjøre om surferen er en tenåringsgutt, om den er interessert i hagearbeid eller om den leter etter en barnevogn. Det handler om datastyrt annonselevering som retter annonser mot riktig målgruppe ut ifra bestemte regler. Programmatisk annonsering vokser så det knaker. I løpet av 2019 forventes det å stå for så mye som 50 prosent av det totale salget av digitale annonser.

 

Annonsering på strømmetjenestene

 

Store aktører som Facebook og YouTube snakker mye om hvor bra det er med  video. Men de burde også snakke mye om det programmatiske landskapet – hvor vi kan kjøpe annonseplass i kanaler som TV2.no, Dplay, Viafree og Spotify. Stadig flere seere bytter bort det analoge TV-tilbudet mot det digitale på play-kanalene. Grunnen er at vi ikke vil la en programoversikt styre når vi skal se på et visst TV-program lenger, for det vil vi bestemme helt selv.

For cirka ett år siden var det første gang i historien den digitale tv-tittingen gikk forbi den lineære i anvendt fjernsynstid. Det spås at det digitale kommer til å fortsatte å sno prosentandeler fra det lineære. En tydelig indikasjon på at det går bra for play-kanalene. På Dplay ble det en ordentlig økning i mengden brukt tid, fra 20 millioner timer til 28 millioner timer. TV er med andre ord ikke utryddet, men det forflytter seg stadig mer mot et digitalt forum.

På Play-kanalene finnes det mulighet til å anvende seg av klikkbare annonser, noe som ikke er mulig i et analogt miljø. Dette gagner selvsagt oss markedsførere som i dag kan måle verdien på en helt annen måte. Når det gjelder det lineære tilbudet, vil vi i fremtiden kunne kjøpe annonser programmatisk, noe som for et par år siden ble en virkelighet i USA, mens det i Norge bare er blitt testet noen enkelte ganger. Men i nær fremtid vil dette bli virkelighet og det vil føre til en betydelig større rekkevidde for programmatisk videoannonsering i Norge.

 

Programmatisk utendørsreklame på fremmarsj

 

Du vet når man går en tur gatelangs og man ser den store søylen med et reklameskilt på? Tar man virkelig inn budskapet idet man passerer? Ja, undersøkelser viser faktisk at utendørsreklamer er den reklamen som vi verdsetter høyest av alle. Det gjør naturligvis at det er lettere å få inn et budskap, eller hva?

Det som er ekstra interessant i dette, er at vi i nær fremtid vil kunne kjøpe utendørsreklame programmatisk via vår egen plattform, samt at vi vil kunne skifte budskap gjennom et enkelt tastetrykk i sanntid. I fremtiden vil det også bli testet i Norge.

 

Keywords gir nye muligheter

 

Google er dyktige på mye og vet hvordan man fanger kunder som er nært forestående et kjøp. Én måte er å pinpointe visse nøkkelord eller keywords som brukerne kan tenkes å søke på for å matchingen så relevant som mulig. Nå begynner også programmatiske kjøpplattformer å finne ulike måter å anvende seg av keywords i forbindelse med bannerannonsering eller videoannonsering. Dermed vil man kunne velge ut bestemte keywords i stedet for å velge ut for eksempel ulike interessemålgrupper. Dette kan være en måte for oss markedsførere å nå en mer relevant målgruppe i kampanjene våre.

Mer Viva i innboksen din!