Reforma – bærekraftig hjemmeinnredning på fremfart

3

Publisert 14 juni 2021, 07:06 av Josefine Bergman

I 2020 økte Reforma salget med 220 prosent til 43 millioner svenske kroner, og i år tar de sikte på en omsetning på over 60 millioner svenske kroner. Bærekraftig innredning er i vinden, og her ligger Vivas kunde Reforma i bresjen med netthandelen sin.

 

I 2011 la Linnea Sweijer grunnlaget for det som skulle bli Reforma. For Linnea startet det som en sterk interesse for vintagemøbler, og Reforma har siden starten vært en av Sveriges raskest voksende interiørdesignbutikker på nettet. Selskapet har også et norsk og tysk nettsted som står for 20 prosent av omsetningen, men dette er markeder der lanseringen bare har smygstartet foreløpig.

 

Bærekraft – en del av DNA-et

 

Det som gjør Reforma unik i bransjen, er at de blander gjensalg av store, kjente merkevarer og vintage med salg av egenproduserte varer. Reforma tilbyr bærekraftig utviklede og prisvinnende kvalitetsmøbler, der en betydelig andel til og med er laget av gjenbruksmaterialer. Denne blandingen av gammelt og nytt tiltaler den bevisste kunden som gjerne handler på nett. Med en ambisiøs klimaagenda sikter de seg inn på å bli den aktøren som bidrar til minst klimapåvirkning for møbler og innredning. Denne forretningsideen har gjort at Reforma i dag er blant de ledene innen bærekraftige møbler på nettet.

 

reforma hållbarhet viva media

 

Samarbeidet mellom Viva og Reforma

 

Reforma innledet samarbeidet med Viva Media i 2013 da de ville ha hjelp til å bygge opp markedsføringen sin. Siden en viktig del av forretningsideen går ut på å ha et sterkt nærvær i digitale kanaler, ble søkemarkedsføringen viktig og avgjørende.

 

«Siden de fleste kjøp i dag starter på søkemotorene, er det uhyre viktig for e-forhandlere å være synlige i søkeresultatene. Reforma har tiltalende og unike produkter til gode priser som skiller seg ut og passer perfekt for Google Shopping-formatet», forteller Erika Lindström, Account Manager på Viva.

 

reforma hållbarhet viva media

 

Søkemarkedsføringen – en avgjørende del

 

En stor grunn til Reformas annonsefremgang bunner i at vi i 2020 begynte å jobbe med marginaldata, ikke bare på merkevarenivå, men også på produktnivå, noe som har gjort det enklere å få annonsekontien til å vokse lønnsomt.

 

«Vi har begynt å optimalisere mot POAS (Profit on Ad Spend) i stedet for ROAS. En annen svært viktig faktor er Reformas fantastiske priser og et stadig voksende vareutvalg, både hva gjelder antall produkter og nye merkevarer» sier Mattias Östlund. Som SEM Manager hos Viva Media har han under hele samarbeidet utviklet og optimalisert Reformas søkeordannonsering.

 

I 2020 økte inntekten som kan spores fra Google Ads med 225 % sammenlignet med 2019 og bidro med 63 % av den totale omsetningen. Samtidig har målet om å vokse lønnsomt fortsatt vært i fokus.

 

«Det føles fantastisk å kunne være en del av Reformas vekst og bidra til at de ikke bare kan selge bærekraftige møbler, men også ha en bærekraftig vekst», sier Erika Lindström.

 

«Vi har jobbet med Viva i mange år og er veldig fornøyd med samarbeidet vi har. De har vært en viktig del av vekstreisen vår, og de har alltid vært lydhøre for behovene våre, de er endringsvillige når det gjelder å våge å teste nye tilnærminger og metoder, og dessuten svært tilgjengelige og raske til å svare på og følge opp spørsmålene våre. Vi kan varmt anbefale både Erika og Mattias og Vivas tjenester for andre aktører og e-forhandlere», sier Linnea Sweijer, grunnlegger av og administrerende direktør i Reforma.

Mer Viva i innboksen din!