Bygg merkevare med rekkevidde på sosiale medier

2

Publisert 13 oktober 2020, 11:10 av Anna Lovise Sedolfsen

Skal du få solgt varer i årets travleste tid er det viktig at kundene vet om deg. En kostnadseffektiv og smart måte å nå ut til et bredt publikum med merkevaren eller butikken din er annonsering på sosiale medier med rekkeviddeannonser og trafikkannonser. 

Hva er rekkeviddeannonser?

Rekkeviddeannonser er annonser i Facebook sitt nettverk med målsettingen “rekkevidde” – eller “reach” om annonsekontoen har engelsk oppsett. Vi bruker denne målsettingen for å nå flest mulig mennesker til en lav kostnad. Man kan nå spesifikke målgrupper eller la Facebooks algoritmer vise veien. 

 

Vi anbefaler ofte rekkeviddeannonser til våre kunder dersom målet er merkevarebygging, eller rett og slett å nå ut bredt med lav kostnad. Det er en målsetting som er godt egnet dersom man har en fysisk butikk. Målsettingen krever ingen landingsside eller sporing med Facebook Pixel. 

 

Dersom du planlegger et salg i fysisk butikk i forbindelse med Holiday Shopping Season er det smart å komme i gang en uke eller to før salget med annonsene. Jo tidligere man planlegger annonsene og legger dem klare, jo mer får man igjen for annonsekronene.

 

Ønsker du mye trafikk i fysisk butikk under “Black Week” i uke 48 bør du ikke sitte på gjerdet

 

Hva er trafikkannonser?

Trafikkannonser kan brukes alene eller som et neste steg i kundetrakten etter rekkeviddeannonser. Dette er trafikk vi senere kan bruke for å nå de som ikke handlet når de klikket på den første annonsen. For en typisk netthandelskunde anbefaler vi annonsering med målsettingen “trafikk” for å få relevant trafikk inn i nettbutikken sin. 

 

Frem til midten av november bør du jobbe med merkevarebygging og samle inn trafikk til nettsiden, for deretter å jobbe med å bearbeide trafikken for å få konverteringer. 

 

Sjekkliste for Holiday Shopping Season på sosiale medier:

 

  • Ha klart alt grafisk materiell og tekst i god tid. Legg inn flere alternative korte tekster og KPIer algoritmene kan variere mellom. 
  • Definer hva målet med perioden er
  • Bruk rekkeviddeannonser for branding og trafikkannonser for å samle inn trafikk på nettstedet ditt
  • Nå nye kunder med konverterende annonser (kommer artikkel på bloggen) 
  • Treff de som har påbegynt kjøp med DPA (kommer  på bloggen)

Mer Viva i innboksen din!