Selg produkter globalt med Amazon

4

Publisert 28 august 2020, 15:08 av Josefine Bergman

Lenge har spekulasjonene rundt Amazons etableringer og aktiviteter i Skandinavia blitt diskutert, og nå bekrefter de selv at en introduksjon på det svenske markedet er nært forestående. Selv om muligheten til å selge til en global kundegruppe lenge har vært mulig for norske selskaper, blir det nå enklere for flere å nå ut til store deler av verden.

Det som er spesielt, og som man virkelig må se som en mulighet med Amazon, er at unike produkter virkelig har en sjanse til å nå kunder globalt. En mulighet som ligger mye nærmere for hånden enn å sette opp et eget nettsted for hvert land for å kunne selge til utenlandske markeder. En mulighet som har vært tilgjengelig en stund for norske selskaper, men som blir enda mer aktuell i forbindelse med det svenske Amazon-lagerets oppbyggelse. 

 

Medlemsklubben deres alene består av 150 millioner medlemmer over hele verden, noe som viser at det er en sterk interesse for det Amazon tilbyr. Fordeler er inkludert, som unike pristilbud, hurtigere levering, månedlig betaling og tjenester som bildelagring samt streaming av filmer og serier.

 

En reise mot å vinne kundenes tillit

 

Mange er stemmene som skriver om Amazon som den amerikanske trusselen mot det norske e-handelsmarkedet og også de fysiske butikkene. Et faktum som nå blir mer virkelig, i og med at de lanserer et svensk nettsted og oppretter et lager i Eskilstuna og enkelt kan nå norske forbrukere på 1-2 dager. Selv oppgir de at de har en ydmyk innstilling til forbrukernes mottakelse, og at de kommer til å ta tid å vinne svenskenes tillit. 

 

«Vi er optimistiske om at vi gjennom å fokusere på de sakene som vi tror kundene kommer til å sette størst vekt på – lave priser, stort tilbud og hurtige leveranser – på sikt vil kunne vinne svenske kunders tillit,» sier Alex Ootes, Vice President EU Expansion på Amazon i en pressemelding 4. august 2020.

 

Amazon fokuserer på produktene og omdømmet

 

Det som skiller Amazon fra for eksempel Google, som også har et sterkt fokus på å løse kundens etterspørsel på å søke etter ting, er at Amazon har et mye sterkere fokus bare på enkelte produkter, mens Google indekserer også hele sider i søkeresultatet (som suppleres med produkter gjennom annonser i Google Ads og Shopping). 

 

For å konkurrere med de andre 2,5 millioner selgerne på Amazon Marketplace må produktet ditt være unikt eller konkurrere på pris eller kvalitet for å få fremgang på nettstedet. Er du en forhandler som selger akkurat det samme produktet som mange andre, er det ikke riktig produkt å selge via Amazon, men her lønner det seg for bedrifter å selge unike produkter.

 

Selg produkter på Amazon

 

Har du produkter du vil selge på Amazon og som du anser kan være gunstige å legge ut der, oppretter du en konto i Amazon Seller Central og publiserer deretter produkter i noen av de ca. 20 tilgjengelige kategoriene. Her er det viktig å ha gode bilder (maks 7) som viser produktene og eventuelle funksjoner på en fordelaktig måte. Produkttekster er også viktige for søkbarheten på plattformen, så legg ned mye energi på å skrive en velformulert og unik tekst. I motsetning til andre nettbutikkers produktoverskrifter er overskriftene her vesentlig mye lenger, noe som er en vital del for å få synlighet i søkeresultatet. 

 

Selg på Amazon

 

I Sverige har Amazon valgt å bygge sitt eget lager i Eskilstuna for de varene som selges via FBA – Fulfillment by Amazon, noe som garanterer levering i løpet av minst 2 dager (eller i enkelte tilfeller Same Day Delivery) og der de står for hele lagerbeholdningen og leveransen pluss eventuell retur. Selv om Amazon stiller høye krav til alle sine selskaper som vil selge produkter via plattformen, er det også mulig å sende varer direkte fra ditt eget lager, dvs. via FBM – Fulfillment by Merchant. Det finnes jo både fordeler og ulemper med begge alternativer. FBA er jo en fantastisk mulighet for den lille og nystartede gründeren som nylig har lansert produktet sitt, mens den mer etablerte nettforhandleren sannsynligvis allerede har en stabil logistikkjede. 

FBA Amazon

 

Annonser på Amazon Marketplace

 

For å få et ekstra løft fremover for produktet ditt finnes ulike muligheter å annonsere på Amazon. De har tre ulike annonseformat som har til hensikt å øke salget. Det kinkigste er bare å sette opp selve annonsen eller velge hvilken som blir mest effektiv for akkurat din merkevare og ditt produkt. 

 

Amazon Sponsored Product Ads, som fungerer som en pay-per-klick-annonse og kan velges som automatisk targeting (visning på relevante søk knyttet til produktinformasjonen din) eller manuell targeting (mer komplekst å sette opp og krever mer optimalisering, men muliggjør presise søkeord og også negative søkeord).

Annonsere på Amazon marketplace

 

Amazon Sponsored Brands, som tidligere het Sponsored Headline Search Ads, der du kan markedsføre mer av merkevaren din og lede brukeren inn til din egen Amazon-butikk om du ønsker, eller direkte til et produkt. Muligheten finnes også til å vise opptil tre produkter samtidig. Optimalt for å bygge tillit og relasjon på plattformen til merkevaren din. 

 

Amazon Product Display Ads er bare tilgjengelig for de kontoene som har blitt spesielt utvalgte av Amazon til å bli en såkalt Vendor. Dette gir en enkelte fordeler på visse produkter og merkinger som «Amazons Choice», noe som kan øke kundenes tillit til produktet. Det gir også Amazon mandatet til å selv prissette produktet og eie leveransen til kunden. Product Display Ads vises der du selv bestemmer, som f. eks. høyre siden i søkeresultatet, på konkurrenters produktsider som lignende forslag eller i Amazons e-postutsendelse.

 

Konkurrensen blir tøffere

 

Selvsagt ønsker Amazon å vinne til seg forbrukere som har et høyt fokus på pris og kvalitet, samtidig som de forventer seg en kjapp og smidig levering. Er du en nettforhandler som selger andre merkevarer, må tilbudet ditt bli enda mer skjerpet for å kunne konkurrere med den mektige kjempen som jo Amazon faktisk er. I Tyskland har Amazon i dag 46 % av e-handelsmarkedet etter lanseringen i 2015, og er deres nest største marked etter USA. Så at den globale e-handelskjempen potensielt vil forandre det svenske markedet, og på sikt det norske, er ingen underdrivelse, men det skjer ikke over natten. Så det finnes fortsatt tid for forbedring og til å ta markedsstrategien til neste nivå.

Mer Viva i innboksen din!