SEO i siste liten – do’s and dont’s før Holiday Shopping Season

4

Publisert 03 november 2020, 20:11 av Paul Gronseth

Hvordan optimalisere arbeidet du har lagt ned gjennom året, og hva du bør unngå i forkant av årets mest lønnsomme periode.

Før Holiday Shopping Season ankommer er det viktig at du som nettbutikkeier er væpnet til tenna med ferskt content, samt optimerte kategori- og produktsider for å maksimere organisk synlighet før det sesongbetingede søkevolumet øker. I tillegg er det viktig at du er sikker på at brukervennligheten er på topp.

Selv om det nå bare er få uker igjen før Black Friday er det fortsatt rikelig med tid til å implementere tipsene jeg nevner nedenfor, slik at du sikrer at du får mest mulig ut av arbeidet du allerede har investert, og at du samtidig ikke gjør feil som i verste fall skader synligheten din i denne kritiske sesongen.

Oppdater og tilpass tidløst innhold

La materialet ditt jobbe for deg året rundt. Tidløst innhold kan være nyttig for dine potensielle kunder året rundt og fortsette å tjene din virksomhet i mange år framover. Å lage kampanjesider for høytidene for så å avvikle dem rett etter at festen er over er å kaste penger ut av vinduet! Sørg for at innholdet ditt lett kan tweakes og tilpasses for å passe til andre sesonger. Eksempler på dette er gavetips, shopping-guider og lignende, som samler opp linker og jobbe for deg hvert år i stedet for å begynne på nytt hvert eneste år.

Flytt inn i hodet til kunden din. Sørg for at innholdet ditt er laget med tanke på å treffe søkene din drømmekunde gjør akkurat i denne perioden. Dette er en viktig suksessfaktor.

Videre er det lurt å spørre deg selv: ”Er det alltid de samme kjøperne?” Et godt eksempel her vil kunne være ’dataspill’. Store deler av året vil det være den som spiller som søker på dette. Men i starten av november er det minst like ofte mammaen hans som roper til Google-skogen for å få svar, i jakten på den perfekte julegaven.

I dette tilfellet, dersom du har skrevet innhold for en side med kategorien ’dataspill for barn’, vil det være lurt å tilpasse innholdet for denne perioden med tanke på at du skal treffe søkeintensjonen til mor og far der du vanligvis skal treffe poden. Dette vil kunne gi deg muligheten til å rangere på mer relevante søk for perioden.

På en slik side – der du vanligvis ville snakke til en 10-åring som allerede sikler på nyeste Minecraft Dungeons for PS4 ville det være lurt å skifte fokus over til spørsmål pappa eller onkel Truls vil stille: ”Beste dataspill for barn” eller ”aldersgrense på spill”. De vil kanskje lure på hvorfor ulike spill har ulik aldersgrense. Eller hva andre foreldre tenker.

I tillegg til å oppdatere innholdet på siden kan det være lurt å oppdatere metatitler og metabeskrivelser (overskriften og ingressen du får opp i Googles søkeresultater). ”Foreldreguide til de beste spillene i 2020” vil trolig generere flere klikk enn bare ”De beste spillene i 2020”, gitt at det er foresatte som frekventerer disse sidene mest i november og desember. Dette vil kunne øke konverteringsfrekvensen også, ettersom at du treffer bedre med det målgruppen ser etter.

Skreddersy kategori- og produktsider for Q4

I den digitale gågata til Google vil det potensielt vrimle av søkere som letere etter spesifikke kupp. Sørg for at de finner dine tilbud så enkelt som mulig. Å optimere sidene dine med dette i tankene vil gjøre det mye lettere å oppnå dette.

Opprett kategorisider som gjenspeiler hvordan kundene søker. Optimaliser de mest lønnsomme sidene dine med riktige nøkkelord for hver høytid. Dette gjør du, som nevnt over, ved å oppdatere metatitler, metabeskrivelser og sideinnholdet for å inkludere relevante søkeord og produkter. Obs! Glem ikke å samtidig beholde de mer spissede søkeordene, som forteller hva siden handler om – uavhengig av sesong. Black Friday tilbud barneklær har kanskje færre søk enn et kortere søk, men er mye mer målrettet. Om kunden finner et godt tilbud på det søket, er sjansen betraktelig større for konvertering. Husk også å ta bort Black Friday-innhold rett etter at salgsfesten er over, samt alt som er julerelatert når siste gave er åpnet på julekvelden (eller etter bestillingsfristen før jul er ute om du sender per post).

 

guttelus.no sitt Google-resultat er et godt eksempel på en side som er klar for den sorte fredagen. (Selv om det kan være lurt å gi søkeren noe mer allerede nå, i form av en video om hvor mye de gleder seg til å vise Black Friday-tilbudene til sine flotte kunder, eller en ’call to action’ om å registrere seg for nyhetsbrev hvor de får info med én gang tilbudene er ute. Da slipper man for høy fluktrate fordi siden fra søkeresultatet i prinsippet er tom).

 

 

Teamwork makes the dream work! Etterhvert som du lanserer nye produkter og/eller kategorisider, jobb tett sammen med markedsansvarlig(e) på for å skape lenker inn til disse sidene, både i sosiale medier og overfor samarbeidspartnere og relevante nettsider (aviser, fagtidsskrifter etc). Mange ganger gjør man ulike framstøt og satsninger uten å snakke med hverandre. Ikke gjør den feilen – da mister du mye gull alle veier.

 

Unngå unødvendige feil som skader din organiske synlighet

”Man lærer av sine feil,” sa min mor. Vel, noen ganger er du best tjent med å lære av andres feil. Særlig unødvendige feil som kan koste deg salg du ellers ville fått. Her er noen tips til hva du bør sjekke for å sikre at landingssidene er fit for (synlighets-)fight:

Sjekk for feil som kan påvirke konverteringer. Kontroller at ingen av sidene er blokkert av robots.txt (hindrer gjennomsøkning/indeksering), skrivefeil i url’ene eller treg innlasting. Færre feil = bedre kundeopplevelse = flere salg.

Vær besatt på brukervennlighet. Dette kan hjelpe deg å lede besøkende i riktig retning. Eksempel: Sett at du har en frittstående FAQ-side for en bestemt produktkategori. Dette kan lett distrahere en konverteringsklar kunde. Flytt heller denne delen til ”Ofte stilte spørsmål” på hovedkategorisiden for dette produktet. Sømløst er nøkkelordet her.

Unngå migrering av CMS og endring av URL-struktur i Q4. Migrering av nettsted er ingen ubetydelig jobb, og definitivt et prosjekt som bør flyttes til over nyttår. Selv om det finnes mange eksempler på at dette har blitt utført på riktig måte, er også sjansene for at kommunikasjonsglipper mellom SEO Managers og webutviklere, serverfeil og fandens oldemor kan skape feil som potensielt skader synlighet på kort sikt.

Hvis en mislykket migrering påvirker nettstedets evne til å behandle transaksjoner, ender du opp med å slukke branner i en tid hvor du bør følge med trafikk og fokusere på kontinuerlig justeringer i annonser og innhold for å sikre maksimalt utbytte av årets mest inntjenende sesong. Alt annet kan vente.

Mer Viva i innboksen din!