SEO trender for 2018 – vi skuer inn i fremtiden


av Joachim Almeke

Jeg har prøvd å spå SEO-trendene for 2018 nå som vi nærmer oss slutten på året. Jeg har derfor ikledd meg både ekspertbrillene og Nostradamus-kappen. Det finnes nok en rekke trender verdt omtale og oppfølging, men i dette innlegget har jeg valgt å fokusere på tre SEO-trender som jeg tror kommer til å få størst effekt og endre vårt syn på SEO i 2018.

SEO trender for 2018 – vi skuer inn i fremtiden

Nettstedshastighet er en faktor som påvirker brukeropplevelsen, konverteringsfrekvensen, og har også en viss effekt for nettstedets plassering i søkeresultatene. Det finnes flere faktorer som påvirker et nettsteds lastetid, alt ifra hosting til hvordan man optimaliserer bilder og bruker caching. Google har et prosjekt som heter AMP (Accelerated Mobile Pages) som i gjennomsnitt laster en side på ett sekund. Det vil derfor bli et fortsatt fokus på AMP-teknologi i 2018. Det finnes visse innvendinger om at teknologien er begrenset for nettbutikker. Noe som ikke stemmer; i dag finnes det over 4 milliarder AMP-sider i indeksen og flere store nettbutikker har AMP-versjoner av sine nettsteder. I dag er ikke AMP inkludert i Googles algoritme, men det kan svært gjerne bli slik i løpet av 2018, om jeg kan stole på krystallkulen min.

SEO trender for 2018 – vi skuer inn i fremtiden

Google har i løpet av året begynt å rulle ut Mobile First Index som innebærer at mobilversjonen av nettstedet ditt vil være den primære versjonen som Googles edderkopper vil gjennomsøke. Dette er en naturlig utvikling, med tanke på at stadig mer trafikk kommer fra mobile enheter. Alt ved utgangen av 2016 gikk den mobile trafikken forbi desktop-trafikken. I løpet av 2018 vil vi altså skifte fokus til mobilindeksen. Dette innebærer at vi må bli flinkere til å ta vare på mobilbrukeren, eksempelvis ikke vise pop-up-bilder som dekker hele skjermen, lastetider og dårlig tilpassede overskrifter og tekster som ikke får plass på skjermen. Mobilbrukere vil søke etter mer lokalt innhold når de er på reisefot, noe som for bedrifter innebærer en stor mulighet til å markedsføre sin virksomhet i en mer lokal sammenheng.

SEO trender for 2018 – vi skuer inn i fremtiden

Ifølge Google gjøres 20 % av mobilsøk i dag via stemmesøk, og det forutses at det vil utgjøre 50 % av alle søk innen 2020. Det skjer mye innenfor dette området. Antall tjenester og enheter som støtter stemmegjenkjenning, fortsetter å vokse. Vi har Siri, som kan slå av en spøk, smarte høyttalere som Google Home, Amazon Echo som spiller favorittmusikken din samtidig som du får favorittoppskriften din opplest. Derfor er det ikke rart at denne oppførselen også gjenspeiler seg i søkemotoroptimalisering. Søkemotorene optimaliserer i dag for stemmesøkresultat og har alt gjort dette en stund. Siden søkemotorene optimaliserer stemmeresultat, har søkeadferden alt endret seg. Optimaliser derfor innholdet ditt med samtalesøkeord ”talespråk” for best effekt av stemmesøk. Hele tanken med et optimalisert stemmeresultat er å presentere et personlig svar i SERPEN.

Den som lever får se, pleier man å si. Det som er sikkert, er at vi går en spennende tid i møte. Jeg ønsker 2018 velkommen, og jeg vil følge utviklingen innen SEO med spenning.