SERP eller flipperspill?

2

Publisert 11 februar 2020, 15:02 av Josefine Bergman

Vi kan snakke om en klar majoritet av internettbrukere som har for vane å søke daglig på nettet. Brukerne har altså en søkedrevet atferd, men for den saks skyld ikke en klikk-atferd. Så mye som halvparten av all googling fører ikke til klikk videre til et nettsted, altså såkalte Zero Click Searches. Dette er det viktig å være bevisst som markedsførere, samt å vite hvordan du skal takle dem på best mulig måte.

Dette er konsekvensen av at Google aktivt jobber med å stadig oppdatere SERP-layouten (utseendet på søkeresultatet). Hensikten har vært å få folk til å lese siden mer som et «flipperspill» gjennom inkludering av bilder, produkter samt utvikling av overskrifter og tekstutdrag. 

 

Ifølge en studie utført av Nielson Norman Group med UX-guruen Jakob Nielsen i spissen har Googles ommøblering i SERPen lyktes i å snu googlerenes atferd. Og det er en saga blott at brukeren bare søker igjennom siden ovenfra og ned uten så mye som å kikke litt til høyre.

 

 

“These results are encouraging for site teams. If your site isn’t ranking in the first position, that isn’t ideal. But as long as you’re appearing near the top (within the first 5 results), you may have around a 10–20% chance of getting a click and anywhere from a 40–80% chance of getting a look.” Nielson Norman Group

 

Det vi kan ta med oss fra dette, er blant annet at den viktigste faktoren for å få inn trafikk ikke er å havne på toppen av listen. Det er nesten like viktig å være i nærheten av et visuelt element, siden det ofte er dit blikket dras. Noe som fremdeles er avgjørende, er å havne på den første siden, da bare 2 % av alle brukerne klikker seg videre til den andre siden i resultatlisten. 

 

Det du kan gjøre for å sørge for at du havner på en ønsket plass i søkeresultatet, og dermed generere trafikk, er å sørge for å ha så relevant innhold som mulig for målgruppen. Når målgruppen søker etter det produktet eller den tjenesten du tilbyr, må innholdet ditt matche søkene på best mulig vis for å bli lagt merke til. Det er også viktig å henge med i svingene når søkemotorene endrer layouten, som hender med jevne mellomrom. I en bransje som er i stadig utvikling, må du være oppmerksom og ikke stole på at den måten du har drevet markedsføring på tidligere, alltid vil fungere.

 

Så pass da på å oppdatere nettstedets SEO fortløpende, og hold deg oppdatert på nye studier og trender. Og det er heller ikke feil å ta en kikk innom Viva-bloggen fra tid til annen!

Mer Viva i innboksen din!