Sikre salget med konverteringsmål på Facebook

2

Publisert 05 november 2020, 06:11 av Anna Lovise Sedolfsen

Konverteringsannonser på Facebook kan gi deg kjappe resultater. Se hvordan her!

Hva menes med konverteringsmål?

En konvertering er et kjøp eller en handling som fører til verdi. Eksempler på dette kan være å fylle ut et skjema eller laste ned en artikkel. 

For å øke salget i årets Holiday Shopping Season bør du bruke konverteringsmålet i Facebook Business Manager. Dersom du abonnerer på nyhetsbrevet vårt fikk du kanskje med deg artikkelen om rekkevidde- og trafikkannonser. Her snakket vi om synlighet og om å få trafikk inn til nettstedet. Dersom du har en del ukentlig trafikk er det nå på tide å effektivt bruke Facebooks algoritmer for  økt salg. 

For å bestemme deg for et konverteringsmål kan du ta utgangspunkt i dagens aktivitet på nettstedet. Som en tommelfingerregel bør du ha rundt 50 konverteringer per uke for at Facebook skal kunne optimalisere for konvertering. Det vil si at dersom du ikke har 50 kjøp per uke kan du prøve litt lenger opp i kundetrakten med “legg i handlekurv” som mål. 

Hvilke formater er best å bruke?

Du bestemmer selv hvilke formater du vil bruke, for eksempel video, karusell eller samlingsannonse. Vi anbefaler ofte en kombinasjon av rekkevidde/trafikkannonser og konverteringsannonser for våre netthandelskunder. Gjerne kombinert med Dynamiske Produktannonser i tillegg. 

Konverteringsannonser på Facebook er svært lett å se resultater av, og du kan velge selv hvor mye du vil bruke per kjøp. Du kan enten se på kostnad per kjøp, eller ROAS (Return on Ad Spend) som gir et klart bilde på hvor lønnsom investeringen er. På grunn av annonsenes effektivitet og målbarhet egner de seg for både små og store nettbutikker. 

For å lykkes med konverteringsannonser i årets fjerde kvartal gjelder det å være tidlig ute med planlegging av annonsene. Jo tidligere du kan sette opp annonsene i Business Manager, jo billigere blir resultatene. Det handler om å reservere publikummet i god tid når man vet at det blir mye konkurranse, som for eksempel rundt Black Week eller julehandelen. 

Send en mail til anna@vivamedia.no for å øke salget med Facebook-annonsering!

Mer Viva i innboksen din!