Simbi – har en vinnende søkestrategi

3

Simbi.nu, dyrenes varehus både på nett og i butikk, har siden 1995 levert bred kunnskap og et stort utvalg produkter med alt det som dyreeiere kan måtte trenge til kjæledyrene sine. De byr på en unik service, og siden 2020 har de utviklet markedsføringsstrategien sin. Søket har fått et løft, samtidig som de svarer på mange av spørsmål som dyreeiere måtte ha om produkter til dyrene sine. Dette løftet av søkestrategien gikk til et slikt nivå at det til og med ble prisvinnende. 

 

På høsten i 2020 så Simbi et stort potensial i å investere i nettbutikken sin. En stor del av salget hadde forflyttet seg til nettet som en følge av pandemien, og derfor ble SEM og SEO et område som de trengte å utvikle. Og dette er jo nettopp et område som Viva har lang og stor erfaring med, så i september innledet vi et samarbeid for å ta e-handelen deres til neste nivå. 

 

Helt fra starten av ble det ført en tett dialog slik at Simbi kunne formidle all den kunnskapen de satt på om kundene sine og det unike bedriften deres har å by på. Denne informasjonen omsatte deretter Viva til en strategisk og effektiv søkeannonsering. I løpet av det første halvåret økte omsetningen med 148 % samt konverteringsfrekvensen med 62 % sammenlignet med den foregående perioden.

 

I mai 2021 ble SEO-arbeidet påbegynt. Dyptgående søkeordsanalyser ble utført for å forstå søkeatferden og hva den besøkende faktisk ønsket å finne svar på. Simbi har siden utarbeidet et høykvalitativt innhold som har en faktisk verdi for målgruppen. Dette er helt i tråd med forretningsideen deres, der de har hatt en rådgivende rolle i sine fysiske butikker.

 

Med høykvalitativt innhold menes at kategoriteksten som her er eksemplifisert for kattemat, er sammenfalt, så det som skiller Simbi fra konkurrentene, er at teksten er betydelig mer utførlig og gir mer informasjon om alle mulige problemstillinger knyttet til kattemat. Samlet ligger denne teksten på 5500 ord. Om vi sammenligner med deres største konkurrent, har de 350 ord, og den teksten er helt generisk.

 

En suksessfaktor har vært å fokusere på helheten og både se til forretningsdriften og søkeatferden. Alt fra de tekniske tiltakene til arbeidet med lenker, men fremfor alt innholdet fra Simbis side. I samarbeidet med Simbi har det viktigste fokusområdet vært å forstå den besøkendes intensjoner og forventninger, for siden å prioritere etter søkevolumer – og deretter matche det med tilsvarende høykvalitetsinnhold. 

 

En klar fordel for samarbeidet har vært Rickards kunnskap om emnet, og det å kunne fokusere på optimalisering for brukerne, snarere enn for en robot, som lett kan være tilfelle i arbeidet med søkemarkedsføring, forteller Max Zetterqvist, som er SEO Manager hos Viva og har optimalisert Simbis søkbarhet.

 

Liste over forbedringspunkter for SEO

 

Konkurrentanalyse av trafikktall

Tiltak med tanke på brutte inngående lenker, for å ivareta verdien av disse 

Lenkeanalyse og opprydding av lenker som potensielt kan påvirke negativt

Anskaffelse av lenker fra leverandører og samarbeidspartnere

Ytelsesforbedringer for å møte Google Core Web Vitals

 

Simbi – vinner av den svenske SEO-prisen i 2021

I 2021 vant Simbi den svenske SEO-prisen i kategorien Dyr. Prisen deles ut årlig til dyktige personer, fremtredende nettsteder og e-forhandlere som har lyktes med å synliggjøre nettstedet gjennom en strategisk god og vel gjennomført søkemotoroptimalisering. Finalistene ble stemt frem gjennom en publikumsnominasjon og gjennom en ekspertjury som så på den organiske synligheten og vekstkurven i søket.

 

 

Et vinnende samarbeid mellom Simbi og Viva

Samarbeidet med Viva Media har vært både utfordrende og lærerikt. Utfordringene har først og fremst bestått i å justere hovedfokuset vårt fra å ha vært rettet mot fysisk salg i butikk til handel på nettet. Denne overgangen har Viva forenklet gjennom et godt samarbeid både når det gjelder SEM og SEO. Prosessen har naturligvis vært svært lærerik og utviklende for oss alle i Simbi, forteller Rickard Beckius, CEO og grunnlegger av Simbi – dyrenes varehus. 

 

Resultatet av samarbeidet vårt taler for seg selv! Det som ble påbegynt i andre halvdel av 2020, ga en omsetningsøkning bare på nettet med over 150 %. Starten på 2022 indikerer allerede nå en fortsatt økning på 150-200 % også for inneværende år. Med andre ord er vi storfornøyd med hvordan samarbeidet har fungert og hva det har resultert i, fortsetter Rickard.

Mer Viva i innboksen din!