Sjekkliste for en optimal kampanje på Facebook

3

Publisert 08 november 2018, 08:11 av Lukas Lind

«Don’t change a winning team» heter det. I digital markedsføring skulle man derimot kunne påstå at det nettopp er de stadige endringene – optimaliseringen – som skiller det gode fra det beste.

Vi som brukere endrer oss, konkurransen skifter form og annonsene dine vekker ikke lenger samme interesse. Derfor fungerer det ikke å bare kopiere en tidligere vellykket kampanje og forvente seg det samme resultatet. Men det finnes visse bestanddeler som går igjen i vellykkede kampanjer. Når du optimaliserer din neste kampanje, bør du begynne med å hake av disse punktene:


1. Bruk pikselen

Her finnes det mye verdifull data å hente – som du ikke vil klare deg uten i konkurransen med andre annonsører. Pikselen gir informasjon om atferden på nettstedet ditt. Gjennom pikselen får du mulighet til å opprette målgrupper basert på de som har besøkt siden, og rette annonser mot disse på Facebook. Pikselen måler også aktiviteter som skjer på siden og sporer konverteringer slik som et gjennomført kjøp eller et utfylt lead-skjema. Kort og godt, optimaliseringen starter med pikselen.

 

2. Bruk alle plasseringer

Når du annonserer på Facebook, har du mulighet til å benytte deg av Facebooks familie av apper og kanaler som omfatter Instagram, Messenger og Audience Network. Ved å la kampanjen vises på samtlige steder gir du Facebook muligheten til å optimalisere visningene basert på den enkelte brukerens atferd.

Kanskje har du allerede prøvd dette og sett at majoriteten av alle konverteringer kommer fra ett sted, for eksempel Facebook? Men til tross for dette kan flere kanaler ha vært med underveis og bidratt til konverteringen. Kanskje var det annonsen på Instagram eller Messenger som først vekket kundens interesse for tilbudet ditt? Og da annonsen siden dukket opp på Facebook, var kunden klar til å ta det neste steget. Så inkluder så mange plasseringen som mulig – og la Facebooks annonseplattform optimalisere visningene for å gi flest mulig resultater til lavest mulig pris.

 

3. Kjør ikke for kort kampanjer

For å gi en kampanje de beste forutsetninger for å lykkes trenger man data. Men det å samle data er tidkrevende. Derfor er det en fordel å ikke kjøre for korte kampanjer, slik som en 24-timers kampanje under Black Friday (da konkurransen om målgruppen dessuten er ekstra høy). Det er i stedet bedre å bygge opp forventninger i forkant av det kommende tilbudet, for eksempel gi en smugtitt på tilbudet som dere kommer til å ha på Black Friday – kanskje til og med tjuvstarte salget noen dager i forkant. Dersom du kan utvide den planlagte 24-timerskampanjen til å vare en langhelg eller en uke, så tjener du på det.

 

4. Tilpass innholdet

Facebook liker innhold som får målgruppen din til å stoppe opp. Hvordan innholdet tas imot av målgruppen, relevansen, er en viktig parameter i Facebooks algoritmer som avgjør hvordan annonsen din eller innlegget ditt presterer. Når du skaper innhold, må du tilpasse det til målgruppen og den plattformen der det vil vises. For sosiale medier innebærer det at du må satse på formater som fungerer godt i mobilen, vertikale formater, og at du må velge film fremfor stillbilder. Video har fem ganger høyere oppmerksomhetsverdi på Facebook – make it count! Si det du har på hjertet med en gang slik at målgruppen rekker å få med seg det viktigste de første sekundene. Og hold det kort, gjerne under 15 sekunder.

 

5. Oppdater målgruppen

Har du en stilig annonse som samsvarer med det foregående punktet, men du ser ennå ikke noe større resultat? Da kan det være verdt å se over målgruppen igjen og passe på at du når de rette personene. Tenk på hvordan din typiske kunde ser ut når det gjelder aldre, kjønn, bosted, interesser eller livssituasjon. Det beste er om du har mulighet til å hente ut denne informasjonen via Google Analytics og fra data fra nettstedet ditt. Husk også at du kan nå dine egne, skreddersydde målgrupper via Facebook – slik som å reannonsere til dem som har besøkt nettstedet ditt, eller np dem som har samhandlet med Facebooksiden din eller ved å laste opp en liste med dine nåværende kunders e-postadresser for å la Facebook identifisere dem og vise annonser til dem.

 

Optimalisering av en kampanje skulle også kunne staves «teste». For å vite hva som gir best resultat må du analysere kampanjene, prøve nye løsninger og sammenligne resultatene. Jo mer du tester, desto mer vil du lære deg om målgruppen og utformingen av annonser – erfaringer som vil gi deg et forsprang i neste kampanje.

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!