Slik bruker du Stories i sosiale medier

3

Publisert 18 mars 2019, 15:03 av Lukas Lind

Stories er det formatet som har fått størst gjennomslag i sosiale medier de siste årene. Ikke nok med det, formatet fortsetter å vokse i rekordfart og utfordrer samtidig de tradisjonelle måtene vi kommuniserer med målgruppen vår. Stories er ikke lenger en hype som vi som markedsførere kan la passere mens vi venter på neste trend. Det er på tide å henge seg på, så ikke man blir hengende etter.

To år etter at Instagram Stories ble lansert (i 2016), hadde formatet 400 millioner daglige brukere. Dermed ble stories det hurtigst voksende formatet som Facebook (som eier Instagram) noensinne har lansert. Ja visst, ideen bak stories var ikke helt unik – mange var tidligere kjent med stories via Snapchat. Men spredningen av formatet nådde en helt ny bredde gjennom Instagram. I dag er det 500 millioner kontoer på Instagram som bruker stories daglig.

Etter suksessen på Instagram har formatet også blitt lansert på Facebook og de Facebook-eide meldings-appene WhatsApp og Messenger. Og effekten har ikke latt vente på seg. De siste tallene viser at WhatsApp status (som stories-formatet heter der) har 450 millioner daglige brukere og Messenger har, sammen med Facebook Stories, 300 millioner brukere.

Så hvordan har det seg at formatet er så populært? En stor del av forklaringen ligger i at formatet ikke stiller samme krav til kvalitet og utforming siden en story bare er tilgjengelig i 24 timer. Innholdet skal være, eller i alle fall oppleves som, spontant, enkelt og personlig. I tillegg til dette oppdateres formatet stadig med nye funksjoner som gjør det artig og underholdende å både skape egne stories og ta del i venners stories.

En annen forklaring til formatets popularitet er at en story opptar hele mobilskjermen og forstyrres ikke av andre innlegg eller annonser.

Med det store antallet brukere og den sterke posisjonen som stories har i sosiale medier, gjenstår det bare at vi som markedsførere drar nytte av mulighetene som stories byr på. I en studie som er utført på oppdrag av Facebook, svarte 62 % av de spurte at de har fått en økt interesse for en merkevare eller et produkt etter at de så den i en story. Studien ga også svar på hvilken type innhold brukerne ønsker å se fra bedrifter: Stories som presenterer nye produkter, tilbud, tips og råd samt stories som er ukompliserte og føles ekte, har større sannsynlighet for å vekke målgruppens interesse.

Til slutt, hvordan tar man tak i markedsføring i stories-formatet? Vi oppsummerer med disse håndfaste tipsene:

 

  • Planlegg og sats – kjør helhjertet. La stories bli en likeverdig del av markedsføringsplanen som de øvrige satsningene deres i sosiale medier. Planlegg hvilke temaer dere skal fremheve og legg en tidsplan for å sikre kontinuitet.
  • Legg ulike strategier for organiske stories og stories-annonser – dette siden de når kundene i ulike faser av kundereisen. Annonsene når ut til nye potensielle kunder med selgende budskap med den hensikt å få dem til å oppdage og overveie produktene deres. Organiske stories vises derimot for eksisterende kunder. Her må fokus ligge på å bygge videre på tilliten, skape langsiktige relasjoner og lojale kunder.
  • Tilpass innholdet til stories-formatet. Benytt muligheten til å ta i bruk hele skjermoverflaten – opprett både annonser og organiske stories i stående format. Bruk levende bilder som tiltrekker oppmerksomhet og unngå å bruke et stillbilde i 15 sekunder – da risikerer man at brukerne har sveipet videre for lenge siden.
  • Engasjer og vær kreativ. Det kreative og lekne er en del av forklaringen til formatets popularitet. Fortløpende oppdateringer gjør det stadig lettere å skape stories som engasjerer og overrasker. Bruk verktøyene for å skape stemning og engasjere. Vis at dere ønsker kontakt og dialog med målgruppen ved å stille spørsmål – hva syns de om det siste produktet deres og hvordan bruker de det? Lag enkle meningsmålinger/polls. (En fersk nyhet er at det nå også er mulig å bruke meningsmålinger i annonser). By på dere selv, vær personlige og gi innblikk fra «bak kulissene». Tom for ideer? Hent inspirasjon fra andre og se hvordan de gjør det i sine stories.
  • Evaluere og forbedre. Følg med på statistikken og evaluer resultatet – hvordan ble storyen tatt imot? Var det mange som så den eller mange som forlot den? Test ulikt innhold og lær dere hva som fanger målgruppens interesse og som engasjerer. Spør gjerne målgruppen hva de ønsker å se mer av? Og fremfor alt – ha tålmodighet. Gi dere selv tid til å teste og lære hva som fungerer.

 

På vei mot målet om å få målgruppen til å oppdage dere og bli lojale kunder lønner det seg å være klar til å utforske nye muligheter – og nye formater.

Mer Viva i innboksen din!