Slutt å selge og få solgt mer

3

Publisert 27 mars 2018, 13:03 av Robert Rollert

Overskriften på dette innlegget lyder kanskje selvmotsigende, men om du skal selge via sosiale kanaler, er det akkurat dette du må gjøre. Vi ser altfor ofte at kundene våre i alt for stor grad prøver å selge produkter eller tjenester til følgerne sine. Det man ikke tenker på, er at de aller fleste som tilbringer tid på sosiale medier, gjør det for å samhandle med familie, venner og bekjente. Om det da helt plutselig dukker opp et innlegg som mer eller mindre er utformet som en salgsannonse med produktbilde og tilbud om rabatter eller fordeler, blar de aller fleste bare hurtig forbi. En slik oppførsel fører til at innlegget får et lavt relevansresultat og som oftest når man ikke engang sin nærmeste følgerskare.

Tilfør merverdi

Dersom du ønsker å selge via sosiale medier, og fremfor alt via den organiske strømmen, er det bedre å appellere til folks følelser enn å prøve å løse et problem for dem. Vekk i stedet interessen ved å beskrive en løsning. Dette gjør folk mer nysgjerrige og de fleste stopper da opp og ser en ekstra gang. De får jo noe, nemlig merverdi. Dette gir igjen et høyrere relevansresultat og sjansen for at du ikke bare når de fleste i tilhørerskaren din, men også mange utenfor den blir mye større.

Relevans

Siden det endelige målet fremdeles er å selge et produkt eller en tjeneste, ønsker du selvsagt å få folk inn på nettstedet ditt, men fremfor alt vil du at de skal bli værende der. Hvis du oppretter en annonse som vekker nok interesse til at noen klikker seg inn på nettstedet, men de der lander direkte på en produktside med en iøynefallende «kjøp»-knapp, er det nok mange som vil rygge ut igjen like kjapt som de kom. Da er det bedre å lande på en side som fortsetter å beskrive hvordan man kan løse et gitt problem eller oppfylle et visst ønske. Fra denne siden kan man lenke videre til en produktside.

Hvordan går man til verks?

Si at du ønsker å selge en elektrisk vinduspusser. Opprett da en annonse med et bilde som vekker interesse og får folk til å stanse opp. Teksten kan inneholde en løsning eller et tips, som for eksempel: «Unngå skjolder og flekker når du pusser vinduer. Et gammelt kjerringråd er å blande oppvaskmiddel, eddik og maisstivelse. Les mer her…»

På nettsiden kan man liste en rekke råd på hvordan man lykkes med vindusvasken: alt fra hvordan man blander sitt eget vinduspussemiddel til hvordan man bør tørke dem og hvilken slags pussefille man bør bruke (personlig har jeg hørt at avispapir gjør susen). Her kan du nå presentere din elektriske vinduspusser som et nyttig alternativ: «For deg som ønsker å ta en snarvei, kan vi tipse om dette produktet…»

Nå har du vekket interesse, budt på kunnskap og demonstrert innsikt, og dessuten tilbyr du en enkel løsning på et kjedelig hverdagsproblem. Ja visst ligger det en del jobb bak dette, men i ni av ti tilfeller vil denne fremgangsmåten fungere.

Fall ikke tilbake

Mange av kundene våre har økt salget sitt betraktelig gjennom organisk trafikk på Facebook og Instagram. Dersom du fortsetter å by på tips, råd og ideer, vil stadig flere personer samhandle med innholdet ditt. Facebook eller Instagram-siden din vil får en høyere engasjementsgrad, som igjen vil gi bedre spredning av innleggene dine.

Gjør bare ikke den feilen at du tar den snarveien hvor du legger ut rene produktbilder bare fordi du har dårlig tid eller du tror at den økte følgerskaren er grunnen til de økte konverteringene. Vi ser dette altfor ofte, og snart synker engasjementsgraden og relevansresultatet, og følgen av dette er redusert rekkevidde og færre konverteringer.

Vær tålmodig

Husk bare at dette ikke er noen «quick fix». Det tar tid å bygge opp tillit, øke engasjementsgraden og oppnå bedre rekkevidde. Så gi ikke opp – det lønner seg i lengden.

Organisk og betalt

Dette tipset er først og fremst myntet på organisk innhold, dvs. det man legger ut på sin Facebook- eller Instagramside. For betalte annonser rettet mot målgrupper er det en annen sak, men det går an å bruke dette tipset også der. Man bør derimot ha en dynamisk remarketingkampanje som annonserer på nytt de produktene som den besøkende har vært inne og sett på, men ennå ikke har kjøpt. Dette er ment som en påminnelse, og man bør da sørge for at remarketingen av et produkt opphører så snart personen har kjøpt det, i hvert fall til neste gang.

 

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!