Social Selling – slik skaper du engasjement

4

Publisert 30 juni 2021, 15:06 av Josefine Bergman

Du er kanskje en av dem som forsiktig og skeptisk tenker: «Hva, LinkedIn!? Er ikke det en bare en digital og offentlig versjon av CV-en?!» Men nei, da tar du helt feil. På denne plattformen får du virkelig muligheten til å skaffe deg kunnskap, dele kunnskap og fremfor alt opprette og opprettholde relasjoner. Det finnes også en sport som kalles Social Selling, og de som vinner, er de som lykkes å knytte sammen markedsføring og salg på en god måte. La oss se på hvorfor og hvordan man gjør dette.

 

Man kan se på engasjement fra to ståsteder, det som selskapet, og først og fremst markedsføringsavdelingen, setter som en felles strategi, og den personlige vinkelen du har i innleggene dine. 

 

Markedsføringsrollen = produsere innhold

 

Markedsføringsstrategien på LinkedIn må selvsagt samsvare med den øvrige markedsføringen, men det finnes en rekke strategiske fordeler man kan dra nytte av på plattformen. Med en aktiv bedriftsside som stadig publiserer verdifullt innhold for målgruppen, får de ansatte man vil skal være aktive i bedriftens Social selling-strategi, en betydelig enklere jobb. 

 

Legg en grunnleggende innholdsstrategi som de ansatte kan spre og gjerne sette i en relasjon til sin yrkesrolle, som gjør at de selv også kan dele samme basisinnhold, men likevel med en personlig vri. 

 

Så verdifull innhold utvikles av markedsføringsavdelingen, og engasjementet skapes av de ansatte. 

 

Les også: LinkedIn Ads Guide

 

De ansattes rolle = skape aktivitet

 

Social selling handler i bunn og grunn om at folk ønsker å følge folk. Vi er ute etter medmenneskelig kontakt, følelser og personlighet. Derfor er de ansatte en enorm ressurs her som sammen kan skape magi. Her får du tips til hva du som ansatt kan gjøre i social selling (eller vil oppmuntre kollegaene dine til å gjøre). 

 

Vær aktiv hver dag og se på LinkedIn som en naturlig del av hverdagen din. Det er et fantastisk verktøy for å ha oversikt over både bransjen, omverdenen, kundene dine, potensielle kunder samt venner. Du vet aldri hvem som kjenner hvem som kjenner hvem. Så sørg for å kontinuerlig legge til nye (relevante) mennesker til kontaktnettet ditt på LinkedIn. Aktiviteter trenger ikke å bety nye innlegg, men du kan like, kommentere og dele, slik at du er med i strømmen. 

 

Ha en oppdatert LinkedIn-profil med alle dine siste erfaringer, et representativt bilde, yrkesrelatert banner (gjerne et felles fra selskapet) og utnytt funksjonen med å fremheve innlegg som du syns er særdeles gode til å representere deg og yrkesrollen din. Det er viktig å tenke på at tittelen din (linjen under navnet ditt) også er søkbar, noe som fører til at om brukere søker på selskapet eller på yrkestittelen din, så dukker du opp i søkeresultatet. 

 

Lik og anerkjenn kollegaene og kontaktene dine. Dagens pandemisituasjon har ført til at det er mer regelen enn unntaket å jobbe hjemmefra. Vi er mange som føler et savn etter det naturlige og spontane møtet. På LinkedIn kan du oppleve et yrkesfellesskap og se på plattformen som et utvidet digitalt lunsjrom. Et sted der alle kontaktene dine kan gis et klapp på skulderen for godt utført arbeid. Sagt på LinkedIn-mål betyr dette et likerklikk, en oppmuntrende kommentar eller en emoji.

 

Vær stolt over yrkeskompetanse din og bli en veiledende ekspert. Dette kan i utgangspunktet gjøres i form av å kommentere andres innlegg der du tipser om ting som har funket for deg innenfor det temaet som kontakten tar opp i innlegget. Men trinn to er helt klart å dele ditt eget materiale som er i tråd med kompetansen din og det selskapets virksomhet handler om. For at LinkedIn-kontoen skal ha noen data å gå på, må du være aktiv. Da får AI-en noe å gå på, og algoritmen liker kontoer med mye samhandling. Så mengden innlegg du legger ut, styrer ikke kontoens synlighet, men det som styrer, er hvor mye samhandling det er (likerklikk, kommentarer, delinger, klikk, stopper opp og ser på video/bilde). Så finn din lidenskap og nisje, der du kan dele en verdi for kundene dine – da vil du ha stor fremgang. Det tok sikkert en stund selv for Columbus før han kom seg i vei på sin, i ettertid, vellykkede reise. Selv om han i begynnelsen antakelig var litt skuffet over å ha steget i land på et kontinent som lå i et helt annet verdenshjørne enn han hadde tenkt.

 

Publiser innhold som oppmuntrer til samhandling. Det kan være at du stiller et spørsmål eller deler en personlig erfaring av problematisk karakter, eller noe som var særdeles vellykket, for den saks skyld. Det som er viktig for å få en høy samhandlingsgrad, er at innlegget er aktuelt. Så skroll deg gjennom LinkedIn-feeden og hold øynene og ørene åpne for hva bransjen snakker om. Tar du dette et steg videre, kan du være proaktiv og sette egne temaer på dagsorden basert på det du ser når du legger sammen to og to. Det blir jo for øvrig fire, som er dobbelt så bra!

 

Våg å være personlig på LinkedIn. For mange er dette selvsagt en terskel å overstige. Det er en god idé å våge å være like mye deg selv på sosiale medier, som LinkedIn, som du er til vanlig. En god retningslinje for å holde et profesjonelt nivå er å ikke legge ut noe som du normalt ikke ville tatt opp i et kundemøte. Våg å by på deg selv, vær sårbar og ærlig, for ingen liker en perfekt fasade, da dette ikke er troverdig. Social selling handler til syvende og sist om den personlige merkevaren. Og den bygger du basert på alt det du er og gjør – overalt og alltid!

 

Med de 3 T-ene Team, Timing og Tålmodighet kan du nå langt med social selling! 

Mer Viva i innboksen din!