Sosiale medier i 2021

4

Publisert 30 juni 2021, 16:06 av Tor Børre Gaasland

Atferden vår har endret seg! Covid-19 pandemien dro med seg en stor endring i hvordan vi lever livene våre; vi har rett og slett blitt mer digitale. Vi har alle, naturlig nok, sittet mer hjemme og med det kommer det høyere forbruk av sosiale flater og langt flere har handlet langt mer på nett enn de har gjort tidligere. I tillegg har flere oppdaget hvor lettvint og praktisk netthandel faktisk er. 

 

En måte å se det på er at pandemien fremskyndet en utvikling som ellers ville tatt lenger tid. Netthandelen har gått i været og horder av bedrifter har blitt dratt inn i sosiale flater og generell nettsatsing. For å sette det i kontekst; Norske forbrukere doblet pengebruken på nett fra 2019 til 2020 og det er 150% flere aktive nettbutikker nå enn før pandemien. Med denne radikale veksten i rene salg og økt aktivitet på digitale flater har det også kommet mange nye og store endringer. 

 

En av de store endringene er at med mer konkurranse går prisene opp, og at kravet til hva du leverer av kreativt innhold er langt høyere enn hva det var i 2019. For å forklare det enkelt, når vi jobber med sosiale medier som betalt kommunikasjonsplattform, byr vi mot andre aktører på et gitt publikum. Vinneren av denne budrunden er dem som har godt estetisk og bra innhold og mest relevant budskap i målgruppen. Som nevnt i  tidligere artikkel, kan du se for deg en budrunde på et hus; du og naboen din skal selge boligene deres samtidig, boligene er helt like, men du maler, leier inn stylist og en proff fotograf. Naboen din rydder litt, tar ikke vekk alt rot og tar bilder selv. Hvilken leilighet tror du får best pris? For å lykkes i dag, krever det av oss at vi legger ned en god jobb i det visuelle uttrykket. 

 

Facebook VS Apple 

 

En annen stor endring har vært oppdateringen Apple kom med våren 2021. Alle brukere av Apple-enheter med IOS 14.5 vil få et aktivt valg om å skru av automatisk sporing på tvers av nettsider og apper. Siden det er mange som ikke ønsker å dele dataen sin, resulterer dette i at vi får vanskeligheter med å spore aktivitet og måle verdien/optimalisere annonsering i sosiale medier på samme måte som vi har gjort før. 

 

Dette er likt for alle, men spesielt tydelig i Norge, fordi andelen iPhone-enheter er langt høyere her enn i andre land. Dette er i våre øyne ingen krise. Markedsføring har vært, og kommer til å være, prinsipper som ikke har endret seg stort de siste 100 årene, det som har endret seg er kanalene og teknologien. Man må rett og slett bare følge med på det som endrer seg og justere seg deretter. 

 

Vi har god data og erfaring med at en digital markedsføringsmiks som treffer kunden i mange forskjellige kanaler, satt i et traktsystem, helt frem til kunden gjør et kjøp eller blir en lead, er den beste løsningen. For to-tre år siden, kunne du få gode resultater uten å bruke en god strategi. Denne tiden er over, og godt er det! For oss som jobber med dette på heltid, betyr det at vi er kvitt masse støy, som brukerne av sosiale kanaler før ikke slapp unna.  Denne ikke-relevante “støyen” kom i form av sponsede ads som ikke er aktuelle for dem, fordi de som spredde annonsene hadde råd til å spre dem til alle uten å ha en målgruppestrategi. Der vi før hadde konkrete rettesnorer i verktøyene fra Facebook og Google, har vi i dag ikke mulighet til å måle konkret hvor mange som gjør ønsket handling. Men vi som byrå må i stedet jobbe tettere med kunden og ha KPIer som vi kan måles på, om det er kroner i kassen, antall leads, varemerkekjennskap eller annet. 

 

Det viktigste i 2021

 

Det er viktig å være tilstede på alle flater. I dag veksler vi jo, på få sekunder, fra Facebook til mail, til en video på Tik Tok og så Instagram.Til slutt gjør vi kanskje et Googlesøk på noe vi så på Instagram, som trigget vår interesse. Med pandemien har dette blitt tydeligere. Vi har rett og slett endret handelsmønster og blitt langt mer digitale.

 

Vi har sett en rekke trender som vi synes er spennende, så vi avslutter med en liten liste om  hva som er viktig å tenke på i år.



1. Fokus på kvalitet og relevans i innholdet! Lag en ordentlig kampanjeplan og ha tydelige punkter på hvordan man skal nå målene man setter seg. Utformingen av annonsen teller opp mot 60% av en kampanjes suksess og teknikken (budsjettoppsett, målgrupper, segmentering) teller ca. 40%.

2. Retargeting; målrett mot handlinger allerede skjedd på plattformen! Pixler fungerer ikke like godt lenger pga. begrensede muligheter på grunn av IOS 14,5, så test ut publikumsverktøyet ditt for å sende annonser til publikum som har sett og brukt en god stund på videoene dine, engasjert seg på innlegg (reaksjoner, kommentarer, delinger) eller f.eks gjort et aktivt klikk på annonser/innhold.

3. Ta vare på de som er knyttet til bedriften din! Skap relevant innhold som målgruppen din vil ha. Lag gjerne egne “micro communities” eller grupper på f.eks Facebook eller Clubhouse som gjør at kundene kan snakke med dere som et brand.
Husk; dialog, ikke monolog! Eksisterende kunder er i tillegg lettere og rimeligere å konvertere enn nye kunder.

4. Test test test! Det blir viktigere og viktigere å teste ut ulike budskap på forskjellige kanaler. Test gjerne ut ulike budskap og utforminger av annonsene på Facebook, Snapchat, Tik Tok, Pinterest etc for å kunne vite hvilken kanal som fungerer best mot målgruppen din. F.eks Facebook fungerer bedre til en eldre målgruppe, mens Instagram, Tik Tok og Snapchat kan trigge bedre enn Facebook på yngre målgrupper.

5. Fokuser på synlighet! Det er viktig å være synlige der hvor målgruppen din er. Målgruppen i dag kan i løpet av få minutter ha hoppet mellom 3-4 SoMe-kanaler før de plutselig gjør et Google-søk som leder til en konvertering, enten fra organisk søk eller betalt søk.

6. Tenk salgstrakt! Skreddersy kommunikasjonen etter hvor kunden befinner seg i sin kundereise. Skap kommunikasjon som trigger følelsene til mottager for å gjøre dem interessert. Skap kommunikasjon som målrettes mot kunder som allerede har vært i kontakt med bedriften og vil vite mer. I siste del av trakten kan du målrette kommunikasjonen mot kunder som er klare til å legge igjen et lead eller gjøre et kjøp.

 

Av Svein Egenæs, Creative Lead og Tor Børre Gaasland, Social Media Specialist.

Mer Viva i innboksen din!